Telewizyjny konkurs pn. "Serialowe kody wymień na nagrody" wprowadzał konsumentów w błąd co do szczegółów dotyczących organizatora i nagród – uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Na firmę Mobile Formats nałożona została kara finansowa.
reklama
Postępowanie UOKiK dotyczyło loterii "Serialowe kody wymień na nagrody" i zostało wszczęte w marcu br. Podstawą do podjęcia tych działań był artykuł prasowy. Urząd przeanalizował regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, listę laureatów i zdobytych nagród, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs.
Loteria trwająca od maja do listopada 2010 roku została zorganizowana na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej w Krakowie. Zgodnie z przepisami to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania wiadomości SMS hasłem: Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów.
Zdaniem UOKiK nie ulega wątpliwości, że spółka, wykorzystując rangę Ministerstwa mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Według Urzędu przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.
Ponadto wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła informacja w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysłanych uczestnikom o tym, że losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała m.in. o tym, że zostały tylko 3 godziny do losowania, losowanie za moment, gdy - jak ustalił Urząd - nie zawsze w tym czasie losowanie nagród się odbywało.
Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 85.058 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu.
Prezes UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów SMS-owych. Wątpliwości Urzędu wzbudzają m.in. sugerowanie pewności wygranej i nieprzyznanie nagrody, niejasne informacje o cenie wiadomości czy wprowadzające w błąd hasła reklamowe.
Problemem nieuczciwych usług oferowanych z użyciem Premium SMS-ów zajął się Urząd Komunikacji Elektronicznej. Udało się wypracować Kodeks Jakości Usług Dodanych, który miał skłonić podmioty rynkowe do stosowania praktyk zapobiegających nadużyciom. Niestety Kodeks nie został ostatecznie przyjęty przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, która uważa, iż zabrakło odpowiednich gwarancji ze strony UOKiK.
UKE zapowiedział, że zwróci się do Ministra Infrastruktury o przyspieszenie wprowadzenia zaostrzonych przepisów zmierzających do uregulowania rynku Premium Rate w nowelizowanej ustawie Prawo telekomunikacyjne. Ponadto wypracowane w Kodeksie normy znajdą w całości swoje odzwierciedlenie w regułach nowego Certyfikatu Prezesa UKE. Firmy będą zachęcane do przystępowania do certyfikatu, a lista takich firm będzie publicznie dostępna.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|