Czy stałeś się dzisiaj Milionerem - to kolejna SMS-owa loteria, w ramach której klienci nie byli rzetelnie informowani o warunkach udziału. Mogło się wydawać, że udział jest bezpłatny, a w rzeczywistości koszt wynosił 5 zł dziennie.
O nieuczciwych SMS-owych loteriach mówiono ostatnio dość dużo. Zdarzało się, że organizatorzy loterii wprowadzali w błąd co do ceny SMS-ów i warunków udziału w "zabawie". Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że firma PTC dopuściła się takich naruszeń.
Do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg konsumentów dotyczących loterii pn. Czy stałeś się dzisiaj Milionerem. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła treść wiadomości zachęcających do udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Przykładowa wiadomość:
ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień.
Warunkiem udziału było korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na telefon komórkowy, dzwonka, gry. Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać SMS-a na podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie tonowe klawisza „1”. Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość SMS dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto.
Według UOKiK informacje przekazywane abonentom sugerowały, że zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jak się okazało, odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego SMS-a każdego dnia uczestnictwa w konkursie. Ze skarg, które otrzymał Urząd, wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo.
Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes UOKiK, było wprowadzanie w błąd co do kosztów udziału w loterii. W treści SMS-a zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis „4,88zł/dzień”. Zdaniem Urzędu w ten sposób przekaz stał się nieczytelny oraz niezrozumiały i miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii.
Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd, nierzetelnie informując o jego zasadach. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PTC nałożono karę 21.262.842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania praktyki. Decyzja Urzędu nie jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu.
Naciąganie na SMS-owe loterie to dłuższy temat. Częste jest wywoływanie w konsumentach wrażenia, że wygrana jest pewna, podczas gdy w rzeczywistości pewny jest tylko udział w losowaniu nagrody. W przeszłości UOKiK nakładał kary na przedsiębiorców również za takie działania.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|