Masz inne prawa, jeśli umowę z operatorem przyniósł kurier

07-05-2010, 07:46

Operatorzy telefonii komórkowej sprzedający swoje usługi za pośrednictwem telesprzedaży oraz internetu zostali skontrolowani przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Okazało się, że nie zawsze informowali konsumentów w sposób należyty o warunkach, na jakich świadczone są usługi. Zamawiając usługę na odległość, mamy bowiem nieco inne prawa niż przy zawieraniu umowy w salonie.

UOKiK skontrolował czterech największych operatorów telefonii komórkowej, którzy umożliwiają zakupienie produktów i usług zdalnie - PTK Centertel, PTC, Polkomtel, P4. Do wszystkich miał zastrzeżenia.

Pierwszym problemem był brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Część operatorów za moment zawarcia umowy uznawała internetowe złożenie zamówienia na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Tymczasem zgodnie z prawem zawarcie umowy następuje, gdy odwiedzi nas kurier z tą umową. Operatorzy w wyniku postępowania Urzędu zmienili wprowadzające w błąd warunki regulaminu.

Inną kwestionowaną praktyką było utrudnianie konsumentom zapoznania się z umową. Jeden z operatorów uniemożliwiał przeczytanie umowy, a abonent w trakcie wizyty kuriera mógł albo umowę podpisać, albo z niej zrezygnować. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca w ten sposób mógł wywierać presję natychmiastowego podpisania nawet niesatysfakcjonującej umowy. Przeciwko PTK Centertel Prezes Urzędu wszczęła w tej sprawie postępowanie, które wykaże, czy nie zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów.

Zidentyfikowano też problem wprowadzania konsumentów w błąd. Chodziło o zamieszczone na stronach internetowych mapy zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz internetu. Mapa zasięgu operatora sieci Play pokazywała zasięg telefonu oraz dostępu do internetu. Konsument, który chciał sprawdzić zasięg tylko dla jednej usługi, nie miał jasnych informacji. Przedsiębiorca zmienił już zasady działania mapy zasięgu. Jednocześnie warto przypomnieć, że mapy zasięgu sieci należy traktować jedynie jako dane orientacyjne, które zawsze należy uzupełnić danymi bezpośrednio od przedsiębiorcy.

>>> Czytaj: Zmowa banków w sprawie opłat interchange wraca na wokandę sądową

Według UOKiK przedsiębiorcy błędnie informują konsumentów o prawie odstąpienia od umowy lub do zmiany jej warunków. Konsument ma bowiem 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Niektórzy operatorzy ograniczali tę możliwość. Przykładowo, PTK Centertel nie przyznawał prawa odstąpienia tym konsumentom, którzy telefonicznie zmienili warunki kontraktu (wymagało to akceptacji aneksu), a po namyśle chcieli z niej zrezygnować. W tej sprawie Prezes Urzędu wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

O wszystkich prawach konsumentów zawierających umowę na odległość informuje poradnik wydany przez UOKiK. Kontrola operatorów jest częścią analizy dotyczącej przestrzegania praw konsumentów na rynku usług dostępnych przez internet oraz inne środki porozumiewania się na odległość.

Z danych UOKiK wynika, że prawie połowa badanych przyznaje, że dzwonił do nich telemarketer z propozycją przedłużenia lub zawarcia nowej umowy (47%) i co trzeci (32%) zdecydował się na taki krok. Aż 12% konsumentów wcale nie czyta umów, które zawiera, a ponad połowa (56%) robi to pobieżnie. Prawie wszyscy dostają od operatora niezamówione SMS-y. 8% przebadanych przez Urząd deklaruje, że kupiona na odległość usługa nie była zgodna z opisem przedstawionym przez konsultanta.

>>> Czytaj: Reklama nie może odbiegać od oferty operatora telefonicznego


Następny artykuł » zamknij

Czytasz komiks i nagle bum!

Źródło: UOKiK
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031