Kupiłeś telewizor na firmę? Nie możesz odstąpić od umowy

29-01-2015, 12:58
Listy Czytelników

Jeśli kupujesz towar przez internet i bierzesz fakturę na firmę, nie będziesz mógł odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie masz wówczas statusu konsumenta.

Witam,

Mój problem jest następujący. Kupiłem telewizor w sklepie internetowym z dostawą gratis. Po przetestowaniu postanowiłem telewizor zwrócić, gdyż nie spełniał moich oczekiwań, wobec czego złożyłem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Telewizor kupiłem na FV. Prowadzę małą firmę bez osobowości prawnej, a telewizor będzie służył do monitoringu - czyli nie będzie związany z bieżącą działalnością gospodarczą.

Proszę o pomoc w ocenie, czy sklep internetowy we właściwy sposób interpretuje przepisy Ustawy o prawach konsumenta?

Do tego listu Czytelnik załączył treść korespondencji otrzymanej od sklepu.

Szanowny Kliencie,

Informujemy, że w przypadku zawarcia Umowy sprzedaży jako firma/przedsiębiorca prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ramach tzw. 14 dniowego zwrotu nie przysługuje.

Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Dz. U. z 24 czerwca 2014 r. poz. 827 umożliwiająca odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest ustawą konsumencką, regulującą stosunki pomiędzy przedsiębiorcą a Konsumentem, czyli osobą fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Przykro mi, ale zgodnie z powyższym zwrot Towaru na tej podstawie nie jest możliwy.

Dziękuję za pytanie. Dokonując zakupu na firmową fakturę, potwierdził Pan, że zakup ma bezpośredni związek z Pana działalnością gospodarczą i telewizor jest Panu potrzebny nie jako konsumentowi, ale firmie. Jeżeli chciałby Pan zakupić telewizor do celów prywatnych, to powinien Pan zakupić go jako osoba prywatna. W momencie gdy podaje Pan dane firmowe do faktury, dokonuje Pan zakupu jako przedsiębiorca.

>> Czytaj także: Przygotuj swój e-sklep na szał zakupowy

Prawo do odstąpienia od Umowy przysługuje konsumentowi, gdy dokonał czynności prawnej z przedsiębiorcą np. poza lokalem przedsiębiorstwa. Sklep prawidłowo napisał definicję konsumenta, gdyż przepisał ją wprost z Ustawy. Zgodnie z art. 22 z indeksem 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Więcej informacji o prawach konsumenta znajdziesz tutaj.

Beata MarekBeata Marek

Beata jest prawnikiem i właścicielem Cyberlaw. Na co dzień łączy biznes z prawem i bezpieczeństwem teleinformatycznym. Uwielbia pracę w interdyscyplinarnych zespołach i atmosferę startupów. Specjalizuje się w prawie nowych technologii.

www.cyberlaw.pl

Co wolno, czego nie wolno w internecie? Jeśli masz wątpliwości lub po prostu nie wiesz, wyślij nam swoje pytania pod adres redakcja@di24.pl


UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl
Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać





fot. Gkenius



fot. od dot.pr




  
znajdź w serwisie

RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.