Złożenie rocznego zeznania podatkowego to powszechny obowiązek, ciążący na podatnikach osiągających dochody. Wzorem lat ubiegłych można wypełnić stosowną deklarację podatkową w formie elektronicznej, bez konieczności posiadania certyfikowanego podpisu elektronicznego.
reklama
W dobie powszechnej komputeryzacji możliwość złożenia deklaracji podatkowej za poprzedni rok podatkowy przez internet to niejako standard. To spora wygoda, oszczędność czasu potrzebnego na dostarczenie wypełnionej deklaracji podatkowej do urzędu skarbowego, jak również pieniędzy związanych z przesłaniem zeznania podatkowego w formie przesyłki poleconej za pośrednictwem Poczty Polskiej. Nie bez znaczenia jest również to, że wykorzystanie wirtualnego wzoru deklaracji gwarantuje poprawność sporządzanego rozliczenia podatkowego.
Warto pamiętać o tym, że w przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości podatnik może zawsze skorzystać z instrukcji wypełniania zeznań podatkowych „krok po kroku” , która została zamieszczona na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl.
Wysłanie deklaracji podatkowej przez internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. Można to zrobić bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca, potrzebny jest tylko dostęp do internetu. Podatnicy powinni wiedzieć, że w wirtualnej formie, bez użycia podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, mogą wypełnić nie tylko podstawową deklarację podatkową PIT, ale także dodatkowe formularze podatkowe, mianowicie PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2011 r. oraz wniosek PIT-16 w roku 2012.
Ponadto warto również podkreślić, że system e-Deklaracje umożliwia także złożenie korekty deklaracji podatkowej z poprzedniego roku. W tym celu, wypełniając stosowny formularz, należy zaznaczyć, że jest to korekta wcześniej złożonej deklaracji podatkowej, a także wypełnić formularz ORD-ZU, który pojawi się pod zeznaniem PIT-37, podając przyczynę złożenia korekty.
Należy jednakże pamiętać o tym, że w formie elektronicznej bez użycia podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu nie mogą być składane deklaracje autoryzowane przez pełnomocnika.
Dla podatników, którzy zdecydowali się na wypełnienie rocznego zeznania podatkowego wirtualnie, zostały przewidziane dwa alternatywne rozwiązania. Pierwszym z nich jest wypełnienie interaktywnego formularza, drugą zaś zastosowanie aplikacji desktopowej, którą na stronie internetowej resoru finansów bądź też pod adresem www.e-deklaracje.gov.pl nieodpłatnie udostępnia Ministerstwo Finansów.
Z porównania tych dwóch metod wynika, że korzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia podatnika jest zastosowanie wyżej wspomnianej aplikacji, ponieważ pozwala ona na przeprowadzenie całego procesu rozliczenia podatkowego od początku do końca, nie tylko do wysłania wypełnionej deklaracji, ale do otrzymania dokumentu UPO.
Weryfikacja deklaracji podatkowej wymaga podania kilku podstawowych dla podatnika informacji. W związku z tym, że sporządzenie rocznej deklaracji podatkowej nie wymaga od podatnika posiadania przez niego podpisu elektronicznego, a weryfikacja oparta jest na zestawie cech informacyjnych, podatnik - wypełniając stosowny formularz - zobowiązany jest podać swój identyfikator podatkowy. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej rolę tę pełni numer PESEL, natomiast dla pozostałych podatników jest nim NIP. Ponadto niezbędne jest zawarcie swojego imienia i nazwiska, daty urodzenia oraz kwoty przychodu wykazanej w zeznaniu rocznym za 2010 r.
Małżonkowie, którzy na podstawie zapisu artykułu 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą dokonać wspólnego rozliczenia podatkowego, powinni pamiętać o tym, że system e-Deklaracji umożliwia sporządzenie wspólnej deklaracji podatkowej. Wystarczy, że jeden z małżonków sporządzi w imieniu obojga zeznanie podatkowe, zaznaczając w formularzu e-PIT-37 odpowiednie pole, wskazujące, że jest to wspólne rozliczenie. Co więcej, nie wymaga to złożenia przez drugiego z małżonków pełnomocnictwa (UPL-1).
Organ podatkowy, do którego dostarczone zostało roczne zeznanie podatkowe ma obowiązek potwierdzenia jego odbioru. W przypadku deklaracji składanych za pośrednictwem internetu potwierdzenie odbioru należy pobrać ze strony internetowej, wpisując otrzymany uprzednio numer referencyjny. W ciągu 24 godzin od złożenia dyspozycji pobrania potwierdzenia system automatycznie wygeneruje dokument UPO, w oknie, w którym podatnik wypełniał formularz deklaracji podatkowej. Ogromnym atutem tej formy potwierdzenia złożenia zeznania podatkowego jest to, że podatnik może uzyskać wymagany dokument w dowolnym czasie.
Ponieważ formularz złożony za pośrednictwem internetu traktowany jest na równi ze złożonym w tradycyjny sposób zeznaniem podatkowym, podatnik obowiązany jest do przechowywania przez okres 5 lat zarówno zeznania podatkowego, jak również urzędowego potwierdzenia odbioru. Oznacza to, że w przypadku deklaracji podatkowej za rok 2011, należy zachować stosowną dokumentację do końca 2017 roku.
Elżbieta Węcławik, Tax Care
Dorota Kępka, księgowa Tax Care
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|