Zmowy cenowe uratują dziennikarstwo?

07-06-2010, 21:23

To jeden z pomysłów... amerykańskiej administracji, która widząc problemy, z jakimi borykają się media, przedstawiła swoje propozycje. Niestety dość jednostronne.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Zewsząd słychać, że prasa, a ogólnie także i całe dziennikarstwo, przeżywają kryzys. Wydaje się jednak, że nie jest to do końca zgodne z rzeczywistością. Wydawcy prasy faktycznie mogą mieć pewne problemy, wynikające ze spadku czytelnictwa czy też niższych przychodów z reklam. To jednak nie oznacza automatycznie, że sama sztuka także przeżywa trudności.

>> Czytaj także: OpenFile - dziennikarstwo po nowemu? 

Z takiego jednak założenia najwyraźniej wyszła amerykańska Federalna Komisja Handlu, która przygotowała dokument mający pomóc w "ponownym wynalezieniu dziennikarstwa" - pisze Business Insider. Studiując jednak dokument, nie sposób nie odnieść wrażenia, że odnosi się on jedynie do wydawców. Nie ma w nim mowy o ewolucji, jaką przechodzi rynek mediów, dziennikarstwo czy konsumenci informacji. Tymczasem to pewien brak dostosowania się do nowych realiów jest jednym z powodów problemów finansowych, o których mówi się najczęściej.

Temu miałoby zaradzić m.in. wprowadzenie 5-procentowego podatku nakładanego na elektronikę użytkową. Pozyskane w ten sposób 4 miliardy dolarów miałyby posłużyć dofinansowaniu dziennikarstwa. A do tego subsydia rządu federalnego. Z kolei zmiany w prawie autorskim (zaostrzenie przepisów) miałyby dać lepszą ochronę przeciwko agregatorom wiadomości, na które skarżył się m.in. Rupert Murdoch.

>> Czytaj także: Google: Prasa będzie znowu zarabiać 

Ciekawiej wygląda jednak propozycja, by twórcy wiadomości mogli wspólnie ustalać ceny dla konsumentów oraz posiadaczy agregatorów. Zmowa cenowa? Tak, ale Komisja chciałaby w tym wypadku zrobić wyjątek. Tyle tylko, że jednym z celów jej działalności jest walka z tego typu praktykami.

Sonda
Propozycje Komisji są
  • racjonalne
  • pozbawione sensu
  • trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

Z czego sfinansować proponowane zmiany? Oczywiście z podatków. Ostatecznie więc nie tylko więcej trzeba będzie płacić za dostęp do wiadomości, ale wzrosną jeszcze obciążenia na rzecz państwa, by mogło ono wspierać wybrane przez siebie media. Co więcej, nowe podatki mieliby płacić m.in. dostawcy internetu, którzy zapewne podzieliliby się tym obowiązkiem ze swoim klientami.

Nikt jednak nie zapytał czytelników i widzów, czego tak naprawdę od współczesnych mediów oczekują - jakiego typu informacji chcą, jaka ma być rozrywka, jakie filmy. Komisja nie zajmuje się tymi aspektami. Ważniejsze wydaje się być to, z czego utrzymają się gazety, stacje telewizyjne czy radiowe.

Jasne jest, że jakieś rozwiązanie problemu trzeba znaleźć. Pytanie tylko, czy na pewno państwo powinno stawać się jedną ze stron szukających rozwiązania. Przedstawione propozycje pachną interwencjonizmem. Wyższe podatki dodatkowo na pewno gospodarce nie pomogą.


Następny artykuł » zamknij

Absurdy buzzmarketingu (wideo)

Źródło: Business Insider


Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać






fot. Xsolla






fot. Geralt


Tematy pokrewne:  

tag prasatag dziennikarstwotag agregatory news
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2022 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.