W Polsce powstaje system powszechnych płatności mobilnych. W przyszłości dzięki temu systemowi klienci banków i sieci komórkowych na terenie kraju będą mogli opłacać przez telefon komórkowy większość dokonywanych transakcji.
Projekt jest w fazie pilotażowej. Od trzech miesięcy - testy ruszyły ruszyły w czerwcu br. - ponad 200 osób testuje transakcje przeprowadzane za pomocą telefonu komórkowego z rachunków kart debetowych, kredytowych oraz tzw. przedpłaconych.
W przedsięwzięciu biorą udział wiodący operatorzy telefonii komórkowej - Era, Orange, Play, Plus - oraz banki: Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Invest-Bank, Lukas Bank, mBank oraz Sygma Bank Polska. Partnerami technologicznymi projektu są Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. (dostawca systemu płatności EasyPay), eCard, mPay oraz NOKIA. Projekt firmuje MasterCard.
- Rozwiązania płatności mobilnych mają poprawić nam komfort życia. Docelowo pozwolą nam szybko i bezpiecznie wykonać zakupy, zapłacić rachunki, kupić bilety komunikacji miejskiej, kolejowej czy lotniczej, opłacić parkowanie czy np. doładować telefon na kartę - mówi Michał Traczyk Dyrektor ds. Nowego Biznesu Grupy LaSer Polska.
Wykonywanie płatności internetowych za pomocą testowanego systemu jest możliwe dzięki aplikacji zainstalowanej na karcie SIM telefonu komórkowego. W celu zapłacenia za zakupy w sklepie internetowym klient wybiera płatność mobilną spośród opcji płatności dostępnych na danej witrynie. Wtedy jedyną informacją, którą kupujący podaje na stronie internetowej sklepu, jest numer jego telefonu komórkowego.
Cały proces autoryzacji transakcji przebiega już w bezpiecznym środowisku systemu: na telefon komórkowy klienta wysyłana jest wiadomość SMS z prośbą o potwierdzenie transakcji. Kupujący potwierdza ją kodem PIN i tym samym obciąża rachunek swojej karty płatniczej w banku.
Wymianą danych między uczestnikami transakcji: klientem, sprzedawcą, operatorem telekomunikacyjnym, agentem rozliczeniowym i bankiem zajmuje się system EasyPay. Centrum rozliczeniowe tego systemu, po zaakceptowaniu transakcji przez użytkownika, komunikuje się z bankiem za pośrednictwem agenta rozliczeniowego, który autoryzuje operację i realizuje obciążenie karty płatniczej użytkownika. EasyPay przesyła do sprzedawcy informację o dokonaniu obciążenia.
- W ocenie nowego systemu najważniejsze są dla nas dwa aspekty transakcji wirtualnych: ich bezpieczeństwo, tak aby bankowe dane klienta były niedostępne dla internetowych przestępców, oraz łatwość i wygoda transakcji - każde zakupy powinny być przyjemnością, a nie męczarnią ze skomplikowanym systemem komputerowym - tłumaczy Michał Traczyk.
W kilku polskich miastach od kilkunastu miesięcy można już płacić komórką za drobne zakupy w restauracjach, kawiarniach, automatach z przekąskami, za parkowanie czy bilety komunikacji miejskiej. Umożliwia to firma mPay, która od stycznia 2007 roku posiada stosowne uprawnienia agenta rozliczeniowego. Niestety usługa ta nie jest dostępna we wszystkich sieciach komórkowych, a liczba punktów akceptujących płatności mobilne jest wciąż bardzo mała.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*