Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy?

robot sprzątający

reklama


W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku. Dwadzieścia pięć najczęściej wzmiankowanych kanałów poddano badaniu jakościowemu.

Numerem 1 zestawienia został Cyber Marian z wynikiem 1,5 tys. publikacji. Za nim uplasował się DonGURALesko (1,4 tys.), który wyprzedził Red Lipstick Monster (1,4 tys.).  W pierwszej piątce uplasowali się także: 20m2 i Letni Chamski Podryw, a na kolejnych: MaxFloRecTV, ReZigiusz, Gimper, StepRecords, Krzysztof Gonciarz i Stuu.

 

Liczba publikacji na temat YouTuberów w 2016 r.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat YouTuberów w 2016 r.

 

Łakomy kąsek dla sponsorów

Promocyjnie najbardziej zyskała Red Lipstick Monster. Wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów na jej temat wyceniono na prawie 17 mln złotych - tyle należałoby wydać na informacje wyemitowane w TV, radiu i prasie, bądź artykuły sponsorowane w portalach internetowych, aby uzyskać taki sam poziom ekspozycji kanału na YouTube, co w przypadku opublikowanych materiałów. 

Pod względem AVE drugie miejsce zajął kanał 20m2 z wynikiem 7,8 mln zł, a kolejne: ReZigiusz (6 mln zł), Stuu (5,3 mln zł) oraz Krzysztof Gonciarz (4,9 mln zł). Na topowych miejscach znaleźli się także: Littlemoonster96, Polimaty, AbstrachujeTV, DonGURALesko, Cyber Marian, SA Wardęga i Banshee.

 

Ekwiwalent reklamowy materiałów opublikowanych na temat YouTuberów w 2016 r.

Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy materiałów opublikowanych na temat YouTuberów w 2016 r.

 

Kawalerka Łukasza Jakóbiaka z największym zasięgiem

Największe dotarcie wygenerowały materiały nawiązujące do kanału 20m2 Łukasza Jakóbiaka. Potencjalnie można się było z nimi zetknąć 710 mln razy. Na miejscu drugim znalazła się Red Lipstick Monster – dotarcie w jej przypadku wyniosło 410 mln kontaktów. Zestawienie top 3 zamyka DonGURALesko z wynikiem 299 mln kontaktów.

 

ReZigiusz na pierwszych stronach gazet

YouTuberów nie brakowało także na okładkach czasopism. Najczęściej dziennikarze informowali na jedynkach o ReZigiuszu, a następnie o DonGURALesko i YouTuberze Letni Chamski Podryw. Kolejne lokaty należały do Red Lipstick Monster, Stuu, Abstrachuje TV, Jdabrowsky, 20m2, Smav i Littlemoonster96.

 

Cyber Marian zdominował internet

Aż 95 proc. materiałów, które nawiązywały do Cyber Mariana pochodziło z internetu. Drugim najpopularniejszym źródłem w jego przypadku okazała się prasa – 4 proc. przekazu, a następnie RTV – 1 proc. Materiały na temat YouTubera najczęściej były opublikowane na portalach: Apynews.pl, Naekranie.pl i Wirtualnemedia.pl oraz w tytułach: „Press”, „Bravo” i „Dziennik Elbląski”. W RTV dominowały: TVN Turbo, TVP2 oraz Radio ESKA Trójmiasto.

 

Procentowy udział materiałów na temat Cyber Mariana

Wykres 3. Procentowy udział materiałów na temat Cyber Mariana

 

DonGURALesko uwiódł radio i telewizję

W radiu i telewizji najczęściej mówiono o DonGURALesko. Te media stanowiły aż 5 proc. całkowitego przekazu. YouTuber najczęściej pojawiał się w stacjach: WTK, Polskie Radio Program 4, Radio ESKA Wrocław. Portale internetowe zgarnęły 91 proc. medialnego tortu Vlogera. Prym wiodły: Cojestgrane24.wyborcza.pl, Kulturadostepna.pl i Cgm.pl. Natomiast prasa stanowiła 4 proc. Najaktywniejsze tytuły to: „Polska – Głos Wielkopolski”, „Polska – Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza – Płock”.

 

Red Lipstick Monster wiodła prym w prasie

Dziennikarze prasowi zdecydowanie najczęściej pisali o Red Lipstick Monster. 8 proc. przekazu należało właśnie do tego medium. Dużym zainteresowaniem wykazały się: „Nowości”, „Express Bydgoski”, „Glamour”. Najwięcej publikacji ukazało się jednak w internecie – 90 proc. całości przekazu. Najwięcej uwagi YouTuberce poświęciły Apynews.pl, Wizaz.pl, Vstars.pl. W RTV Vlogerki dotyczyło 30 materiałów, co stanowiło zaledwie 2 proc., niemniej jednak pojawiała się ona głównie w ogólnopolskich stacjach radiowych i telewizyjnych: TVN, TVP2 i Superstacja.

 

W których miesiącach najczęściej pisano o YouTuberach?

Popularność medialna Vlogerów rozkładała się dosyć równomiernie przez cały zeszły rok. Tylko w kilku przypadkach można dostrzec wyraźne piki. Największy skok odnotował Cyber Marian w listopadzie, a następnie Red Lipstick Monster w grudniu, Letni Chamski Podryw w lutym, Gimper i ReZigiusz w marcu. Niewielki wzrost popularności medialnej analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotowali także w maju - dotyczył on DonGURALesko i w czerwcu - w nawiązaniu do Cyber Mariana.

Autor:

Alicja Dahlke-Jurgowiak, PRESS-SERVICE Monitoring Mediów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *