Wysokie kary dla Polkomtel i PTK Centertel
Niezgodne z wymogami prawa treści umów zawartych z klientami przez dwóch polskich operatorów skłoniły Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) do nałożenia na firmy kar finansowych.
5 grudnia br. UKE poinformował o nałożeniu kar na Polkomtel i PTK Centertel w związku z naruszeniem przez te firmy obowiązków informacyjnych wobec użytkowników swoich usług w zawartych z nimi umowach.
Chodzi o niespełnienie przez operatorów minimalnych wymagań w treści umów i regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych, które to nakłada na firmy z tej branży art. 56 i art. 60 Prawa telekomunikacyjnego. Prezes UKE może w takim przypadku nałożyć na firmę karę pieniężną, której maksymalna wysokość może sięgać do 3% rocznych przychodów ukaranego podmiotu.
W obliczu stwierdzonych w trakcie kontroli naruszeń Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. musi zapłacić 900.000 zł kary, natomiast Polkomtel S.A. - 450.000 zł.
Polkomtel naruszył prawo, gdyż nie zamieszczał w umowach zakresu świadczonych usług, w tym danych o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych. Brak było także w umowach informacji o zakresie obsługi serwisowej, czasie trwania umowy oraz warunkach przedłużenia i rozwiązania umowy. Operator nie informował ponadto w umowach o
wysokości kar umownych, jakie winien jest zapłacić klientowi w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej, ani o trybie postępowania reklamacyjnego, czy też możliwościach rozwiązania sporów w inny sposób - na drodze mediacji lub poprzez sąd polubowny.
Z kolei PTK Centertel został ukarany za te same naruszenia co Polkomtel oraz niezgodne określenie w regulaminie świadczenia usług trybu postępowania reklamacyjnego.
Firmy zostały zobowiązane przez Prezesa UKE do usunięcia nieprawidłowości w następujących terminach: Polkomtel do 1 lutego 2008, Centertel do 29 lutego 2008 r.