Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość uznane zostały przez analityków Gartnera za jedne z najważniejszych trendów 2017 roku 1. Znaczenie tych technologii rośnie z roku na rok, pojawiają się także kolejne zastosowania – zarówno w sektorze rozrywkowym, jak i w biznesie. Jednym z najciekawszych obszarów wykorzystania VR i AR jest rynek opieki zdrowotnej.

robot sprzątający

reklama


Firma badawcza Grand View Research oszacowała wartość globalnego rynku rozwiązań VR i AR w medycynie na 568,7 milionów dolarów, określając roczny współczynnik wzrostu (CAGR) na 29,1%. Zgodnie z prognozą analityków, do 2025 roku rynek ten wart ma być ponad 5 miliardów dolarów. Tak szybki wzrost tego sektora napędzany jest przez postępujący rozwój sprzętu i oprogramowania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, a także implementację technologii w coraz to nowych obszarach medycyny. Spadające ceny zestawów VR sprawiają, że usprawnienia te dostępne są już nie tylko dla wyspecjalizowanych ośrodków badawczych. Już dziś aplikacje VR i VR wykorzystywane są w chirurgii, diagnostyce, psychoterapii oraz leczeniu bólu, także w polskich instytucjach ochrony zdrowia.

Wirtualny skalpel

Gogle VR, takie jak Oculus Rift czy HTC Vive, znacząco ułatwiają pracę neurochirurgom, pomagają także w edukacji przyszłych lekarzy chirurgów różnych specjalizacji. Ci pierwsi przy pomocy zestawu VR oglądać mogą trójwymiarowy obraz mózgu i dzięki temu precyzyjnie lokalizować guzy, a także poznać strukturę mózgu i zaplanować operację tak, aby była jak najbezpieczniejsza dla chorego. Studenci chirurgii, zanim przystąpią do pierwszej operacji, trenują w bezpiecznym, wirtualnym świecie, oglądając przebieg zabiegu w goglach. Mogą także poznawać anatomię człowieka dzięki aplikacjom VR i AR pokazującym trójwymiarowe modele wszystkich kości i narządów.

Wirtualna rzeczywistość, realny lęk

Wirtualna rzeczywistość sprawdza się także w psychoterapii. Doskonale nadaje się do walki z zaburzeniami lękowymi. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest tu terapia przez ekspozycję – pacjent poddawany jest działaniu bodźca, który wywołuje lęk, ale wszystko odbywa się w ściśle kontrolowanych warunkach, które dają poczucie bezpieczeństwa. Wirtualna rzeczywistość pozwala skonfrontować się z lękiem przed otwartą przestrzenią, zamknięciem czy lataniem. Człowiek może stawić czoła trudnej dla niego sytuacji,jednocześnie zdając sobie sprawę, że nie uczestniczy w niej naprawdę. W badaniach, w których leczono lęk wysokości, poprawę udawało się zauważyć u 90 proc. pacjentów.

Wirtualny świat pomaga pokonać ból

Doświadczanie świata wirtualnego okazuje się skutecznym sposobem leczenia bólu. Pacjent, który zakłada gogle i zanurza się w wirtualnym doświadczeniu, nie skupia uwagi na bólu, lecz na eksplorowaniu wirtualnego świata. Taki sposób na odciąganie uwagi od bodźców bólowych szczególnie sprawdza się w walce z ostrym bólem towarzyszącym zabiegom, zmianie opatrunków czy rekonwalescencji po operacji.

W Polsce badaniami nad tym zagadnieniem zajmują się między innymi specjaliści z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego – dr Marcin Czub i dr Joanna Piskorz, których rozwiązania wykorzystywane są już we wrocławskich klinikach. Naukowcy pracują także nad wykorzystaniem gogli VR w leczeniu chronicznego bólu u przewlekle chorych pacjentów.

Diagnostyka chorób neurologicznych i psychiatrycznych, rehabilitacja po udarach, zaawansowane badania nad mózgiem człowieka i wiele innych obszarów medycyny skorzysta na wprowadzeniu rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. Coraz większe zainteresowanie lekarzy, badaczy i samych pacjentów tymi technologami z pewnością spowoduje pojawienie się nowych obszarów ich zastosowania.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Intel, Monday PR