Ostatnio w sposób radykalny zmieniły się zasady wykonywania lotów bazzałogowymi statkami powietrznymi (BSP, tzw. drony), a teraz właśnie następuje rewolucja w świadectwach kwalifikacji operatorów bezzałogowych statków powietrznych – chodzi o tzw. „licencje na drony”.
reklama
Patronem merytorycznym artykułu jest Kooperatywa Twórcza DronFILMS.com.pl, na której stronach możecie obejrzeć ciekawe filmy oraz zdjęcia z drona i nie tylko. Dostawcą sprzętu i sponsorem jest ogólnopolska sieć sklepów Modele-Centrum.pl i Xdrony.pl.
O nowym „prawie dronów” pisałem w poprzednim artykule, do którego odsyłam: nowelizacja rozporządzenia dotyczącego dronów wreszcie uregulowała rynek bezzałogowców wyraźnie rozgraniczając amatorów – modelarzy, którzy nie polatają już w pobliżu żabudowań czy ludzi od profesjonalistów, legitymujących się tzw. „licencjami” czyli świadectwami kwalifikacji operatora bezzałogowych statków powietrznych.
Teraz
rewolucję w zakresie świadectw kwalifikacji UAVO wprowadza
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 19 września
2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji
(rozporządzenie zmieniane to akt z dnia 3 czerwca 2013 r.), które weszło
w życie w dniu 6 listopada 2016 roku (Dziennik Ustaw z dnia 2016-10-06 Pozycja 1630).
Jedną z głównych zmian jest to, że obecnie do egzaminu „na drony” (w
zakresie tzw. uprawnień podstawowych) nie można już podejść „z wolnej
stopy”, czyli metodą samokształcenia. Należy ukończyć kurs teoretyczny i
praktyczny (łączny koszt to zazwyczaj około 2 tysięcy złotych).
Dotychczas można było przystąpić bez kursu od razu do egzaminów, których
koszt stanowił około 150 zł. Stąd tuż przed wejściem w życie
rozporządzenia wiele osób rozpaczliwie próbowało się zapisać na egzamin
jeszcze na starych zasadach.
Zobacz także: Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczychŚwietnie napisany przewodnik, dzięki któremu każdy początkujący operator drona zapozna się z najważniejszymi informacjami na temat tego zwinnego, niedrogiego urządzenia. Książka zawiera ważne szczegóły techniczne dotyczące wyposażenia dronów, szereg ćwiczeń doskonalących umiejętności sterowania dronami, opisuje techniki fotografowania i filmowania za ich pomocą.* |
Najważniejszą merytoryczną zmianą w świadectwach kwalifikacji jest to,
że obecnie kategoria i masa startowa bezzałogowego statku powietrznego
stanowią uprawnienia dodatkowe (dotychczas były to uprawnienia
podstawowe).
Według znowelizowanego rozporządzenia do świadectwa kwalifikacji
operatora (UAVO) są wpisywane następujące uprawnienia podstawowe:
Do świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO) mogą być wpisane uprawnienia dodatkowe, :
Uprawnienie na kategorię statku powietrznego upoważnia do wykonywania
lotów tą kategorią i w zakresie masy startowej bezzałogowego statku
powietrznego, którą określa to uprawnienie, przy czym do świadectwa
kwalifikacji operatora (UAVO) wraz z uprawnieniem VLOS lub BVLOS wpisuje
się co najmniej jedno uprawnienie dodatkowe.
Co ciekawe, przy najniższej masie wagowej czyli do 5 kilogramów,
uzyskuje się uprawnienia na wszelkie kategorie statków powietrznych,
czyli można latać np. zarówno wielowirnikowcem (MR), czyli statkiem
najczęściej utożsamianym z „dronem”, jak i płatowcem („samolotem
bezzałogowym”) czy helikopterem. Natomiast średnie i cięższe kategorie
wagowe są już zawsze powiązane z konkretną kategorią bezzałogowca.
Jak się posiada już świadectwo kwalifikacji z kategorią podstawową i
wymaganą co najmniej jedną kategorią dodatkową, to można już bez
szkolenia zrobić sobie dodatkową kategorię UAV/BSP lub zwiększyć
kategorię wagową na zasadach samokształcenia - bez kończenia kolejnych
szkoleń.
Ważną zmianą jest to, że obecnie rozporządzenie nie operuje pojęciem
MTOM, czyli maksymalnej masy startowej. Oto bowiem, zgodnie z nowym
punktem 6a do § 3 rozporządzenia, przez masę startową rozumie się masę
bezzałogowego statku powietrznego gotowego do lotu.
Stanowi to istotną różnicę w odniesieniu do uprzedniego stanu prawnego
ze względu na to, że wcześniej można było robić uprawnienia na cięższe
drony używając BSP dużo lżejszej kategorii – o ile tylko przewidziana
przez producenta maksymalna startowa była już w granicach tej wyższej
kategorii. Obecnie liczy się realna masa startowa – nie przejdzie wiec
już argumentacja na egzaminie praktycznym, że przyniesiony na egazmin
statek powietrzny ma co prawda mniej niż 5 kilo, ale można w sumie go
obciążyć do 8 kg (MTOM), więc chcielibyśmy uzyskać od razu uprawnienia
na cięższą kategorię wagową (czyli np. MR do 25 kg). To jest bardzo
sensowna zmiana, bo przecież potencjalnie wyższa masa ma się nijak do
umiejętności sterowania konkretną realną masą startową – zlikwidowano
fikcję (inaczej się steruje statkiem ważącym realnie 4 kilo, choć
potencjalnie może mieć MTOM 8kg, inaczej się steruje BSP, który ma masę
startową rzeczywistą 8 kg).
Nowelizacja rozporządzenia uregulowała też kwestię ważności starych
uprawnień i konwersji dotychczasowych uprawnień podstawowych na obecne
podstawowe + uprawnienia dodatkowe.
W dużym skrócie można powiedzieć, że ci co mieli uprawnienia na
poszczególne kategorie BSP w wadze do 2 kilogramów „z automatu” dostają
uprawnienia na wszelkie kategorie statków powietrznych w wadze do 5 kg.
Natomiast ja np. mając uprawnienia MR do 7 kg, będę mógł wpisać już
kategorię dodatkową MR do 25 kilogramów.
Patronem merytorycznym artykułu jest Kooperatywa Twórcza DronFILMS.com.pl, na której stronach możecie obejrzeć ciekawe filmy oraz zdjęcia z drona i nie tylko. Dostawcą sprzętu i sponsorem jest ogólnopolska sieć sklepów Modele-Centrum.pl i Xdrony.pl.
Rafał Cisek, radca prawny, współpracownik Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE), twórca serwisu prawa nowych technologii NoweMEDIA.org.pl, ekspert w zakresie prawnych aspektów komunikacji elektronicznej i prawa nowych technologii. Jego specjalizacje to m.in. prawo e-commerce, ochrona dóbr osobistych w internecie, prawo autorskie, prawo prasowe. Jest pełnomocnikiem procesowym i obrońcą w tego rodzaju sprawach (cały kraj). Sporządza też opinie prawne, audyty oraz doradza w bieżącej działalności wielu podmiotom gospodarczym, zwłaszcza w zakresie działalności w Internecie lub w związku z nowymi technologiami. Najnowsza pasja to pilotaż bezzałogowych statków powietrznych. W ramach projektu DronFILMS.com.pl tworzy profesjonalne produkcje filmowe.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Władza znów zwiększa uprawnienia do inwigilacji. Tym razem w przepisach o konfiskacie rozszerzonej