TWOJE PRAWA
Zagubienie,
uszkodzenie, opóźnienie bagażu
- Zagubienie lub zniszczenie należy zgłosić od razu
po wylądowaniu na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych, tam
otrzymamy potwierdzenie tzw. Raport PIR (protokół nieprawidłowości bagażowej).
- Po zgłoszeniu szkody na lotnisku, należy wysłać reklamacje
w formie pisemnej przewoźnikowi lotniczemu. Termin zgłoszenia jest ściśle
określony: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21
dni od odbioru opóźnionego bagażu.
- Pasażer powinien opisać rodzaj szkody oraz dokonać
jej wyceny. Do reklamacji trzeba załączyć kopię kwitu bagażowego a także kopię
dokumentu PIR.
- Podstawą prawną, o której warto wspomnieć,
domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z
1999 r. Odszkodowanie za niedogodności bagażowe
może sięgać aż do około 6 tys. złotych (do 1131 SDR), należy jednak pamiętać,
że jest wypłacone na podstawie poniesionej szkody, która musi zostać
udowodniona przez pasażera, w tym celu koniecznie trzeba zachować rachunki.
UWAGA: W sytuacji uszkodzenia lub zagubienia bagażu, przepisy
nakazują przewoźnikowi wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.
Opóźnienie lub odwołanie lotu
- Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę,
gdy oczekują oni na opóźniony lot lub połączenie zostało odwołane. Opieka
oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o stanie opóźnienia, ale także
zapewnienie bezpłatnie posiłków i napojów (np. kanapek, wody). Jeśli czas
oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik ma obowiązek
zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu, a także transport z
lotniska do hotelu i z powrotem.
- Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5
godzin pasażer ma prawo do wyboru
pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego
według zmienionego planu podróży.
- W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co
najmniej 3 godziny pasażerowie mogą
domagać się odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w
zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Barcelona
pasażer może otrzymać 400 EUR. Odszkodowanie nie jest wypłacane w sytuacji, gdy
przewoźnik udowodni, że opóźnienie/odwołanie było spowodowane zaistnieniem
nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.
UWAGA: Powyższe prawa przysługują także pasażerom lotów czarterowych.
Odmowa przyjęcia na pokład
Jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład pasażerów, to osoby, które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu mają prawo do otrzymania dodatkowej korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym, a także zwrotu prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia
- W
przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, pasażerom przysługuje:
prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy),
prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów
biletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia, a
także prawo do opieki w czasie oczekiwania na lot zastępczy
UWAGA: Powyższe prawa przysługują także pasażerom lotów
czarterowych.