Mimo zawirowań na arenie ekonomicznej, rynek dóbr luksusowych utrzymuje silną dynamikę wzrostu. W 2022 roku wzrósł o 19 proc. i osiągnął wartość 345 mld euro. Ten wzrost był możliwy głównie dzięki stopniowemu ograniczaniu tempa inflacji, poprawie nastrojów konsumenckich w Europie, zniesieniu restrykcji związanych z COVID-19 w Chinach oraz wzrostowi ruchu turystycznego w regionie Azji Południowo-Wschodniej i Japonii.
reklama
Analitycy Bain & Company oraz mediolańska Fondazione Altagamma, które monitorują rynek luksusowej odzieży, biżuterii i kosmetyków, przewidują dalszy wzrost sprzedaży w 2023 roku. Szacunki mówią o zwiększeniu sprzedaży o 5-12 proc., co da wartość rynku na poziomie 360-380 mld euro.
Katarzyna Wal, starszy menadżer w Bain & Company, podkreśla, że przyszłość rynku w dużym stopniu zależy od sytuacji w Chinach. "Zniesienie obostrzeń covidowych i ograniczeń dla podróżujących będzie miało ogromne znaczenie lokalnie" - mówi Wal. Zauważa ona, że po długim okresie "zakupowej posuchy", Chiny są gotowe na "luksusową wiosnę", co może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w Europie, gdzie rynek dóbr luksusowych jest w dużej mierze zależny od turystów z Azji.
Klienci z USA są nieco bardziej ostrożni w swoich decyzjach zakupowych ze względu na obawy o rozwój sytuacji gospodarczej. To powoduje, że część z nich ogranicza wydatki na towary luksusowe lub dokonuje zakupów za granicą, aby skorzystać z korzystniejszych cen.
Sprawdź: Najlepszy blog i sklep o perfumach niszowych w Polsce
Wal zwraca uwagę na fakt, że klienci kupują mniej, ale produkty o większej wartości. W szczególności, zegarki i biżuteria cieszą się największym powodzeniem. "Według najnowszych danych największe luksusowe marki biżuteryjne jak Cartier czy Tiffany osiągnęły około 20% wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym" - mówi Wal. Dodała też, że wiodącym graczem na rynku zegarków pozostaje Rolex.
Raport zwraca też uwagę na wyzwania, z jakimi producenci dóbr luksusowych będą musieli się zmierzyć w najbliższej przyszłości. Należą do nich presja związana z dekarbonizacją łańcucha dostaw oraz potrzeba adaptacji do przełomowych innowacji technologicznych. Zdaniem analityków Bain & Company, generatywna sztuczna inteligencja zmieni wszystkie etapy tworzenia i dystrybucji dóbr luksusowych.
"Mimo zawirowań ekonomicznych i geopolitycznych, producenci dóbr luksusowych zawdzięczają swoją dobrą kondycję i nieustające dwucyfrowe wzrosty umiejętności dostosowania się do potrzeb i oczekiwań społecznych" - podsumowuje Katarzyna Wal.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|