W dyskusji o regulacji przewozów osobowych najwyższy czas dopuścić do głosu najbardziej zainteresowanych – pasażerów. Ich stanowisko i opinie poznajemy w najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Forum Konsumentów.
reklama
Dyskusję na temat regulacji przewozów osobowych zdominowało stanowisko
tradycyjnych taksówkarzy, najgłośniej artykułujących swoje interesy.
Bardzo słabo słyszalny jest natomiast głos grupy znacznie liczniejszej:
klientów. Choć z usług przewozowych korzysta codziennie kilka milionów
Polaków, to w debacie, dotyczącej tak istotnego aspektu ich codziennego
życia, nie mają oni swojej zorganizowanej reprezentacji. Teraz ich głos
można jednak usłyszeć. Pozwala na to opublikowane dziś badanie przewozów
osobowych, przeprowadzone pod koniec marca przez firmę Quality Watch na
zlecenie fundacji Forum Konsumentów.
- Z badania wynika, że konsumenci chcą
wygody, użyteczności i prostoty korzystania z usług i produktów.
Stawiają na jakość i dostępność „tu i teraz”. A nowoczesne rozwiązania
to dla nich w tym przypadku przejazdy zamawiane przez aplikację – mówi Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów.
Pierwszą częścią badania był sondaż pasażerów korzystających z przewozów
w największych miastach w Polsce. Drugą – audyt przejazdów. Audytorzy
przejechali ponad 800 km pojazdami korporacji taksówkowych oraz autami
nowoczesnych przewozów osobowych dostępnych poprzez aplikacje (w sumie
72 kursy w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie). Sprawdzano m.in. czas
zamówienia i dotarcia samochodu, łatwość zamówienia, zachowanie
kierowcy, ceny czy sposoby płatności.
Wyniki? Usługi oparte na aplikacji działają lepiej i są wyżej oceniane przez klientów. Dzieje się tak, ponieważ:
Mitem jest rzekomo wyższy poziom usług w taksówkach na telefon.
Przeciwnie, to przejazdy z aplikacją oceniano lepiej: średnia ocena
zadowolenia z przejazdu to 4,45 dla taksówek na telefon vs 4,71 dla tych
z aplikacji. Kierowcę motywuje bowiem opcja recenzji w aplikacji, którą
może mu wystawić pasażer. W taksówce zamawianej telefonicznie klient
jest na podrzędnej pozycji – w razie problemów pozostaje mu kłopotliwe
składanie reklamacji.
Audyt potwierdził, że przy przejazdach Uberem lub Boltem występuje
niekiedy bariera językowa między klientem a obcojęzycznym kierowcą. Ale,
jak wskazuje prezes Forum Konsumentów, dla niektórych pasażerów brak
presji na prowadzenie rozmowy okazuje się zaletą, bo w tym czasie wolą
spokojnie odpocząć lub wykorzystać go na pracę.
Są osoby, którzy preferują tradycyjne taksówki na telefon. To ludzie
starsi, w wieku powyżej 50 lat. 75% respondentów z grupy wiekowej 51-64
lata korzysta z częściej z taksówek. W przypadku grupy wiekowej 65+ ten
odsetek wynosi 94%. Nie mają zaufania do aplikacji w smartfonach, nie
podoba im się konieczność podawania danych osobowych i numerów kart w
aplikacji.
- Niech pasażerowie sami zdecydują,
jakie usługi będą przodowały na tle innych. Dostęp do szerokiej oferty
usług przejazdu taksówkami i przewozami osobowymi to respektowanie
jednego z podstawowych praw konsumenta, czyli do wolności wyboru. Ważne,
aby im nie ograniczać dostępu do różnych opcji – apeluje Agnieszka Plencler.
Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zwraca
uwagę na to, że aplikacje taksówkowe oraz przewozy autami prywatnymi
ułatwiają przemieszczanie się osobom, dla których zwykłe taksówki są za
drogie. Ale to bynajmniej nie eliminuje z rynku taksówkarzy. TOR badał
to zjawisko w latach 2013 - 2016. Z wydanego w 2017 r. raportu wynika,
że miastach, w których pojawił się Uber, nie spadła liczba taksówek.
Przeciwnie, liczba wydawanych licencji wzrastała: w Krakowie o ponad 8%, a we Wrocławiu i Warszawie o ok. 15%. Nie zanotowano
pogorszenia sytuacji kredytowej kierowców ani zachwiania w regulowaniu
rat leasingowych.
Mimo to taksówkarze walczą z poszerzaniem dostępu do rynku. W 2013 r.
protestowali przeciwko temu, by w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców
kierowcy nie musieli zdawać egzaminów z topografii i prawa miejscowego
(Trójmiasto zliberalizowało ten przepis, nic złego się nie stało).
Protestowali też gdy pojawił się w Polsce Uber – oficjalnie w trosce o
bezpieczeństwo klientów.
- Taksówkarze, a przynajmniej spora ich
część, nigdy nie będą zadowoleni. Teraz protestują nadal, mimo że
przyjęty przez Rząd projekt ustawy, nakazuje kierowcom Ubera licencje
taksówkarza uzyskać, przy czym warunki jej zdobycia będą znacznie
łatwiejsze dla wszystkich - wskazuje Adrian Furgalski.
Badania opublikowane przez Forum Konsumentów pokazują, że planowana
nowelizacja przepisów transportowych idzie w parze z naturalnymi
oczekiwaniami milinów Polaków. Pasażerowie chcą od tych usług
przewidywalności, pewności trasy, znajomości opłaty z góry i szerokiego
wyboru opcji. Chcą mieć możliwość korzystania także z przewozów z
aplikacji.
- Klient ma większe zaufanie do takiej formy przejazdu, bo ma po prostu większe panowanie nad zamówioną usługą – podsumowuje wiceprezes TOR.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|