VoIP z komórki i na komórkę coraz taniej
Na polskim rynku pojawiają się firmy oferujące usługi VoIP realizowane przy pomocy telefonów komórkowych. Co ważne, operatorzy telefonii przez internet zaczynają obniżać stawki za połączenia na telefony komórkowe.
reklama
W październiku na rynku telefonii mobilnej pojawi się nowy operator - Mobilna Telefonia Internetowa Sp. z o.o. (MTI) oferująca usługę LoVo. Jest to telefonia internetowa VoIP realizowana przy pomocy telefonów komórkowych wyposażonych w szerokopasmowy dostęp do internetu w technologii WiFi i/lub UMTS.
MTI oferuje w pełni funkcjonalną telefonię mobilną w technologii UMA. Kluczowa funkcja UMA, która polega na płynnym przełączaniu rozmowy pomiędzy technologią internetową (VoIP) i GSM. Użytkownik, który rozmawia za pomocą telefonu komórkowego z zainstalowaną aplikacją LoVo, łącząc się z punktem dostępowym WiFi po wyjściu z zasięgu bezprzewodowego Internetu, jest automatycznie przełączany na technologię GSM. Proces ten działa też w druga stronę. Co ważne, w przypadku MTI usługa UMA jest realizowana z dowolnym operatorem komórkowym.
Ponadto MTI, w ramach uslugi LoVo, oferuje płynny roaming pomiędzy sieciami WiFi i 3G - to znaczy, że jeżeli w czasie prowadzenia rozmowy jakość sygnału WiFi (lub jego siła) spadnie poniżej zadanej wartości, system płynnie przełączy rozmowę VoIP na UMTS w sposób niezauważalny dla użytkownika.
Firma przyznaje także stacjonarny numer telefonu (w numeracji 39xx z rejonizacją ogólnopolską), na który można "wdzwonić" się w momencie, gdy słuchawka jest w zasięgu internetu (sieci WiFi lub UMTS) - działają wtedy dwa numery - GSM i stacjonarny. Miesięczny abonament za każdy numer wynosi 30,50 zł. Rozwiązanie to sprawia, że użytkownik, w każdej chwili jest dostępny pod stacjonarnym numerem telefonu, niezależnie od tego czy znajduje się przy swoim biurku czy np. zagranicą w zasięgu hot spotu.
Minuta połączenia lokalnego kosztuje w MTI 10 groszy, mędzystrefowego 12 groszy, a na telefony komórkowe 36 groszy. Firma stosuje naliczanie sekundowe. MTI na początku adresuje swoją usługę do klienta biznesowego oraz do entuzjastów nowych technologii telekomunikacyjnych.
Kilka dni temu także firma easyCALL udostępniła, po kilku miesiącach testów, aplikację easyCALL mobile przeznaczoną dla telefonów komórkowych, umożliwiającą nawiązywanie połączeń w technologii VoIP.
Aplikacja ta automatycznie łączy abonenta sieci easyCALL z lokalnym numerem dostępowym, a następnie zestawia połączenie poprzez sieć telefonii internetowej. Użytkownik tej usługi płaci kwotę swojego operatora GSM za połączenie na numer stacjonarny w Polsce, powiększoną o cenę połączenia VoIP do wybranego kraju.
easyCALL mobile obecnie można instalować na telefonach komórkowych z systemem operacyjnym Symbian. W najbliższym czasie operator udostępni wersję programu przeznaczoną dla systemu Windows Mobile oraz wersję dla telefonów Apple iPhone.
Warto również wspomnieć, że lokalni dostawcy usług VoIP coraz częściej obniżają ceny połączeń z telefonami komórkowymi. Przykładowo od 1. października 2007 r. w Gadu naGłos dotychczasowa stawka za minutę połączenia na telefony komórkowe zmaleje z 78 gr do 49 gr. W przypadku iFON cena za połączenia z numerami komórkowymi waha się w zależności od docelowego operatora - koszt 1-minutowej rozmowy zamknie się w przedziale od 40 do 86 gr.
Cieszy fakt, że rodzimy rynek VoIP rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Warto dodać, iż prócz wspomnianych w artykule firm możemy korzystać m.in. z usług Tlenofon, Skype Out czy IPFON oraz wielu innych dostawców.