Prawie 3/4 internautów wybiera się na wyjazd wakacyjny, a internet jest ich pierwszym źródłem informacji przy planowaniu urlopu - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Gemius SA. W opublikowanym raporcie analitycy starają się wskazać jakimi kryteriami kierują się internauci podczas planowania urlopu oraz jakie warunki muszą być spełnione aby letni wypoczynek był udany.
Z raportu Gemius wynika, że prawie 2/3 badanych wybiera się na wyjazd wiosenno-letni do Europy, a tylko 9 proc. ma zamiar skorzystać z ofert dotyczących Polski. Najchętniej odwiedzanymi państwami europejskimi według ankietowanych są: Grecja, Hiszpania i Włochy.
Wśród internautów, którzy planują wyjazd wypoczynkowy w ciągu najbliższych 6 miesięcy, ponad 30 proc. deklaruje, że wyda na ten cel od 1001 do 2000 PLN. 24,1 proc. respondentów przeznaczy na wyjazd między 2000 a 4000 PLN. Na najdroższe wycieczki, których cena w przeliczeniu na jedną osobę wynosi od 4000 do ponad 8000 PLN, zdecyduje się co piąty internauta.
Wśród oferty biur podróży sporą popularnością cieszą się wycieczki, które łączą aktywną formę wypoczynku ze zwiedzaniem oraz plażowaniem. Na tego rodzaju wyjazd zdecyduje się największa liczba internautów (42 proc. wskazań).
Na stacjonarny wyjazd wybiera się 35 proc. ankietowanych, a na objazdowy 17 proc. Ci, którzy zdecydowali się na wyjazd o charakterze stacjonarnym lub mieszanym, w większości (58 proc. wskazań) na miejsce pobytu dotrą samolotem. Co piąty turysta wybierze ofertę jednego z tanich przewoźników.
Jednym z celów badania było sprawdzenie w jakim stopniu polscy internauci rozpoznają marki tanich linii lotniczych. Na pierwszym miejscu wśród najbardziej rozpoznawanych przewoźników znalazł się LOT. Chociaż w rzeczywistości przewoźnik ten nie zalicza się do tanich linii lotniczych, to jest on tak postrzegany przez badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się Centralwings (31 proc. wskazań) oraz Wizz Air (30 proc. wskazań). W dalszej kolejności wymieniano SkyEurope (22 proc.wskazań) oraz Ryanair (18 proc. wskazań).
Co ciekawe, chociaż większość internautów zamierza spędzić wakacje poza domem, 3/4 z nich nie dokonało jeszcze żadnych rezerwacji - podaje raport Gemiusa.
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo, w okresie od 22marca do 4 kwietnia 2006 roku. Analizą objęto 7 219 internautów w wieku co najmniej 18 lat.