UOKiK chce ukarać UPC za jednostronnie zmienianie umów. Firma będzie się odwoływać
Aktualizacja: 18-08-2016, 07:47
Operator nie może zmieniać umowy wedle woli, jeśli wcześniej nie określił warunków wprowadzania zmian. UOKiK postanowił ukarać UPC za takie właśnie zmienianie umów. UPC jest zdania, że nie złamała prawa.
Jeśli zawieramy umowę z operatorem to umowa wiąże obie strony. O tym szczególe czasem zapominają czasem operatorzy, którzy traktują treść umów jak zestaw obowiązków dla konsumenta.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że operator UPC naruszył prawo podwyższając abonament za internet. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku. Niestety zdaniem UOKiK w umowach zawartych z konsumentami zabrakło tzw. klauzuli modyfikacyjnej, czyli zapisu wskazującego kiedy i w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie.
- W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty - tłumaczył Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ramach przywoływania UPC do porządku Urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Jeśli decyzja UOKiK się uprawomocni, abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 r. Przykładowo: jeżeli konsument uiszczał wyższą kwotę od grudnia 2014 r. do czerwca 2016 r., to powinien otrzymać 133 zł. UPC poinformuje o tym konsumentów. Sentencja decyzji ma zostać opublikowania w dzienniku ogólnopolskim oraz na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Na UPC nałożono także karę finansową w wysokości 817 640 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pełną treść decyzji znajdziecie pod tym tekstem.
- Decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać. Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego, oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK - oświadczył rzecznik UPC Michał Fura w e-mailu przesłanym do DI.
Nie jest to pierwszy raz gdy UOKiK wystąpił przeciwko przedsiębiorcy zmieniającemu umowę jednostronnie. W kwietniu 2015 roku pisaliśmy o decyzji w sprawie ITI Neovision/Canal+. Na początku stycznia 2012 r. ten operator poinformował klientów o planowanej od marca podwyżce opłaty abonamentowej za dostęp do telewizji satelitarnej. UOKiK uznał, że zmiany istotnych warunków umowy zostały bez zapowiedzi wprowadzone do kontraktów zawartych na czas określony, a konsument zawierający umowę lojalnościową ma prawo oczekiwać obowiązywania ustalonych warunków do zakończenia okresu wyznaczonego w umowie.
Na początku tego roku UOKiK postanowił ukarać T-Mobile Polska za jednostronną zmianę umowy jaką było podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Co ciekawe, urząd nakazł wypłacenie pokrzywdzonym konsumentom po 65 zł. T-Mobile od razu postanowił odwołać się od decyzji do sądu.
Poniżej pełna treść decyzji UOKiK.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Od dzisiaj zmieniają się zasady wykonywania lotów dronami w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR)
|
|
|
|
|
|