Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UKE: Trzeba zmienić zasady w usługach pre-paid

09-04-2009, 09:40

Okresy aktywności kont użytkowników korzystających z telefonów na kartę powinny być wydłużane bez względu na wysokość doładowania i w całym okresie aktywności powinno być dostępne wykonywanie połączeń – uważa Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który wczoraj wydał swoje oficjalne stanowisko w tej sprawie.

robot sprzątający

reklama


Jak skonstruowane są oferty "na kartę", wie zdecydowana większość z nas. Polski użytkownik takich usług zasila swoje konto, dzięki czemu może wykonywać połączenia. Dodatkowo zasilenie konta wpływa na termin jego ważności oraz na termin, w którym można wykonywać połączenia wychodzące oraz wysyłać SMS-y.

Jeśli konto nie jest zasilane, użytkownik najpierw traci możliwość wykonywania rozmów, potem dopiero konto wygasa. Dodatkowo istnieje możliwość utraty zgromadzonych na koncie środków w momencie jego wygaśnięcia.

W dokumencie opublikowanym wczoraj na stronie UKE porównano dostępne na rynku oferty prepaid. Wskazano też na różnice między praktykami w Polsce i innych krajach UE.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni w innych krajach europejskich wprowadzili systemy umożliwiające zwrot niewykorzystanych środków na koncie prepaid po jego wygaśnięciu. Tego rodzaju postawy stanowią zdaniem UKE przykład prawidłowych relacji pomiędzy użytkownikiem końcowym a przedsiębiorcą telekomunikacyjnym.

Generalnie UKE zgadza się z tym, że konto może mieć ograniczony termin ważności.

- Niezaprzeczalnym jest fakt, że wskazani przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi w systemie przedpłaconym ponoszą koszty związane z funkcjonowaniem karty SIM w sieci, także po zakończeniu okresu aktywności karty - czytamy w stanowisku UKE.

Jednocześnie jednak Urząd podkreśla, że blokowanie połączeń wychodzących przed wygaśnięciem konta wydaje się niewłaściwym postępowaniem.

- Pomimo tego, iż ostateczny termin, który powoduje wygaśnięcie umowy o świadczenie usług przedpłaconych może wynosić m.in. 12 miesięcy lub nawet 455 dni, (...) najważniejszymi terminami dla użytkownika usług przedpłaconych są terminy, po których następuje utrata możliwości wykonywania przez nich połączeń do innych sieci. (...) Należy mieć również na względzie jednego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, który na dzień dzisiejszy w swojej ofercie dla usług przedpłaconych wprowadził zasadę, zgodnie z którą użytkownik posiada 365 dni na wykonywanie połączeń – czytamy w stanowisku UKE.

Poza tym UKE uważa za niesprawiedliwe postępowanie polegające na całkowitym potrąceniu dostępnych środków na koncie prepaid po jego wygaśnięciu, niezależnie od ich wysokości. Koszty, które ponosi przedsiębiorca telekomunikacyjny w związku ze świadczeniem usług przedpłaconych, nie uprawniają go do pobrania środków w stopniu przekraczającym rzeczywiste nakłady związane z utrzymaniem konta prepaid w gotowości do świadczenia usług.

Obecnie UKE proponuje trzy zmiany, jakie powinny być wprowadzone na rynku usług prepaid:

  1. wydłużenie okresu aktywności konta/numeru użytkownika prepaid, bez względu na wysokość doładowania konta,
  2. możliwość wykonywania przez użytkownika połączeń wychodzących w okresie aktywności konta, o ile pozwalają na to środki na nim zgromadzone,
  3. zmiana reguł odnoszących się do niewykorzystanych środków na koncie prepaid po okresie jego aktywności.

Prezes UKE zapowiada, że jego intencją jest nakłonienie operatorów do przyjęcia nowych zasad. Wprowadzenie ich przyczyni się, zdaniem Prezesa UKE, do sprawiedliwego kształtowania stosunków cywilno-prawnych pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Jednocześnie korzyści mogą odnieść zarówno użytkownicy usług przepłaconych, jak i przedsiębiorcy telekomunikacyjni poprzez poprawę swojego wizerunku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE