Analitycy przewidują, że polski rynek e-commerce do 2019 roku wzrośnie dwukrotnie. Polacy nie wyrażają jednak zgody na wykorzystanie danych gromadzonych przez sklepy internetowe - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie EMC.
reklama
Firma EMC Poland opublikowała wyniki badania postaw konsumentów w odniesieniu do zjawiska wielkich zbiorów danych oraz problemu bezpieczeństwa danych w mediach elektronicznych. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Wcześniej EMC Corporation zrealizowała globalne badanie Privacy Index, które objęło użytkowników internetu z 15 krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii).
Wyniki obu badań pokazują, że internauci cenią zalety technologii cyfrowych, dostrzegają w nich ogromny potencjał, a także szanse na korzystne zmiany rynkowe. Jednak ogromna większość konsumentów nie chce, aby ktokolwiek wiedział coś o nich samych albo o ich zwyczajach, dopóki sami nie udostępnią takich informacji. Taką postawę prezentuje 84% konsumentów biorących udział w badaniu globalnym. Wśród polskich respondentów tylko 8% nie ma nic przeciwko temu, aby sklepy sprzedawały ich dane, przy czym temat ten najmniej interesuje ludzi młodych, w wieku 19-24 lata. W tej grupie wiekowej aż 24% osób nie dba o to, czy i w jaki sposób dane o nich są wykorzystywane.
Postawa wobec wykorzystywania danych o konsumentach w sieci zależy od różnych czynników, tj. wiek, płeć i wykształcenie. Aż 2/3 respondentów nie chciałoby, aby ktokolwiek nieupoważniony posiadał informacje o ich działaniach w internecie. Częściej nieufne w stosunku do dzielenia się informacjami w sieci są kobiety, osoby z wyższym wykształceniem, w przedziale wiekowym 25-34 lata. Próba respondentów powyżej 65 roku życia najbardziej niepokoi się o swoją prywatność. Najmniej do ukrycia mają osoby najmłodsze, z niższym wykształceniem, zamieszkujące mniejsze ośrodki.
Polscy użytkownicy internetu podchodzą dość sceptycznie do zjawiska handlu danymi osobowymi. Aż 3 na 4 respondentów jest przeciwna temu zjawisku i chciałoby, aby było ono zabronione. Również w tym przypadku częściej są to kobiety niż mężczyźni (81% do 65%), w wieku 25-34 lata (80%), z wyższym wykształceniem (prawie 9 na 10 respondentów), a także mieszkańcy średnich i dużych miast (83–85%).
Ponadto konsumenci są zdania, że instytucje mające chronić prywatność danych osobowych w sieci mają niskie kwalifikacje i są pozbawione silnych zasad etycznych. Wśród polskich uczestników badania tylko ok. 1/4 respondentów wierzy w etyczne postępowanie firm i organizacji. Najbardziej sceptyczne są osoby w wieku 25-34 lata, mieszkańcy największych miast. Bardziej optymistycznie problem ten odbiera młodzież i - co zaskakuje - najstarsi respondenci, mieszkający w większych miastach. Wśród respondentów na świecie tylko 51% osób twierdzi, że ma zaufanie do kwalifikacji instytucji mających chronić prywatność. Jednocześnie tylko 39% respondentów wierzy w etyczne postępowanie tych podmiotów.
Z inwigilacją ze strony władz liczy się co trzeci uczestnik badania w Polsce. Znacznie częściej mężczyźni, osoby w wieku 25-34 lata. We wsparcie państwa w zakresie ochrony prywatności wierzy 29% respondentów, w tym prawie połowa to osoby powyżej 65 roku życia. Wyniki badania pokazują też, że konsumenci chętnie będą współpracować w sieci z tymi podmiotami, które dysponują lepszymi środkami ochrony prywatności.
Czytaj także: Mimo licznych kradzieży danych zachowania internautów w kwestii bezpieczeństwa pozostają bez zmian
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
SafeBuy.pl zadba o większą przejrzystość warunków sprzedaży w polskich e-sklepach
|
|
|
|
|
|