Znany amerykański wydawca nie widzi sensu w stosowaniu zabezpieczeń DRM dla e-booków.
reklama
Ostatnio wspominaliśmy, że sprzedaż e-booków w ciągu ostatniego roku wzrosła niemal dwukrotnie. Coraz cenniejszy rynek wielu wydawców zachęca do stosowania zabezpieczeń DRM, które mają uchronić przed łamaniem praw autorskich. Czy jest to odpowiednia droga?
Według Tima O'Reilly, wydawcy wielu amerykańskich serwisów i książek, DRM zupełnie w niczym nie pomaga. Jak mówi dla Forbesa: Powiedzmy, że twoim celem jest sprzedanie 10 tysięcy kopii czegoś. I załóżmy, że jeśli to będzie zabezpieczone przez DRM, to sprzedasz właśnie 10 tysięcy kopii, natomiast bez DRM rozejdzie się 100 tys. kopii, ale wciąż sprzeda się tylko 10 tysięcy. Co jest lepszym wynikiem? Myślę, że posiadanie w obiegu 100 tys. kopii, choć sprzedało się tylko 10 tysięcy, znacznie większe grono ludzi na tym zyskało.
Takie słowa w ustach Tima O'Reilly niezbyt dziwią, gdyż on sam głośno popiera między innymi także wolne oprogramowanie. Co jednak ważniejsze, według niego również większe sklepy, takie jak Amazon, wkrótce także zrezygnują z DRM, a pierwsze oznaki tego możemy już obserwować.
Jak dodaje O'Reilly: Jeśli ludzie nie chcą zapłacić za książkę i tak tego nie zrobią. Jesteśmy zachwyceni, jeśli wszyscy, którzy nie mogą sobie pozwolić na kupienie książek, nie płacą nam za nie i czerpią z nich jakieś użyteczne informacje.
Trzeba przyznać, że niewielu wydawców jest tak wspaniałomyślnych. Przeciwników DRM jednak nie brakuje i ostatnio twórca popularnej gry Machinarium - Jakub Dvorsky - przyznał w PC Gamer, że w dzieciństwie używał wielu pirackich gier: Nie uznaję piractwa za czystą kradzież i gdy byłem młodszy grałem w wiele tytułów, ale płaciłem tylko za niektóre z nich.
Zarówno Dvorsky, jak i O'Reilly podkreślają natomiast znaczną rolę, jaką w promocji może odegrać piractwo.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|