Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka zdaje egzamin

28-11-2009, 12:07

Od chwili uruchomienia linii 116 000 w marcu br. pomoc uzyskało 160 rodzin zaginionych dzieci, ponad 120 zaginionych nieletnich zostało odnalezionych. Polska jako jedno z pierwszych państw unijnych uruchomiła Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i należy do nielicznych, w których działa on przez całą dobę.

Linia 116 000 skierowana jest do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu. Pod numerem tym dyżurują specjaliści fundacji ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Przyjmują oni zgłoszenia o zaginięciu dzieci, współpracują z policją, zbierają oraz analizują sygnały od informatorów, pomagają w organizacji poszukiwań, nagłaśniają zaginięcia w mediach, a rodzicom i opiekunom udzielają wsparcia psychicznego, porad prawnych oraz socjalnych.

>> Czytaj także: 116 111 - bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, na terenie całego kraju. Polska była szóstym krajem w Europie, który zgodnie z dyrektywami KE wprowadził numer 116 000 na swoim terenie. Europejska kampania na rzecz telefonu 116 000 została zainaugurowana przez Federację Missing Children Europe, która zrzesza 23 organizacje pozarządowe z 16 państw Unii.

-  W 2008 roku Specjaliści ds. Poszukiwań fundacji ITAKA brali udział w poszukiwaniu 131 nieletnich. Uruchomienie telefonu 116 000 pozwoliło ITACE włączyć się w poszukiwania ponad 150 nieletnich w przeciągu zaledwie 8 miesięcy - tłumaczy Aleksandra Kiełczewska z fundacji ITAKA.

Od 5 marca, kiedy to numer ten został uruchomiony, 123 sprawy zaginięć nieletnich znalazły wyjaśnienie. Obsługę techniczną numeru zapewnia Telekomunikacja Polska, która partycypuje też w kosztach prowadzenia linii. Firma porozumiała się z pozostałymi operatorami telekomunikacyjnymi, dzięki czemu numer 116 000 jest bezpłatny dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od obsługującej ich sieci.

>> Czytaj także: Operatorzy: Nie będziemy zarabiać na numerze 116

Przez 8 miesięcy działania Telefonu w Sprawie Zaginionego Dziecka specjaliści fundacji ITAKA odebrali ponad 4 500 połączeń i udzielili ponad 200 porad. Dzwoniły w większości osoby dorosłe, ale odebrano też ponad 30 telefonów od dzieci i nastolatków. Telefony od osób poniżej 18 roku życia najczęściej miały charakter porady związanej z zamiarem ucieczki z domu lub obawą przed ucieczką kolegi bądź rodzeństwa.

Zgodnie ze statystykami policyjnymi zaginięcia dzieci i młodzieży stanowią około 30% wszystkich spraw. Spośród zgłoszeń notowanych w ciągu roku przez policję około 120 dotyczy dzieci do 7 roku życia, około 800 dzieci w wieku 7-13 lat i około 3600 dzieci w wieku 13-17 lat. Dzięki współpracy policji, ITAKI, straży miejskiej, mediów i społeczności lokalnych większość zaginięć najmłodszych udaje się wyjaśnić w ciągu kilku godzin.

>> Czytaj także: Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci

Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Fundacja ITAKA