Kolejne kary za SMS-owe loterie oraz kara za reklamę wprowadzając w błąd - tego dotyczą najnowsze decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów związane z rynkiem telekomunikacyjnym. Wśród ukaranych znalazło się dwóch operatorów telefonii komórkowej.
reklama
Postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły SMS-y i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału w odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX.
Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Wiadomości sugerowały również, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu wiadomości tekstowej. W rzeczywistości odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w loterii.
Urząd zauważył też, że w wiadomościach, które otrzymywali konsumenci, brakowało informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości SMS w ramach uczestnictwa w loterii. Ponadto nie było informacji, że warunki uczestnictwa zostały określone w regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie zgłoszeniowej wiadomości SMS stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 113.105 zł. Spółka musi również publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.
Także Polska Telefonia Cyfrowa, zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii 100 Mercedesów od Ery, wysyłała SMS-y do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od operatora.
Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500-złotowe zadośćuczynienie.
PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i internetu. Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC. Spółka umożliwi swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług SMS-owych o podwyższonej opłacie.
UOKiK zakwestionował także informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play. Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku. UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem "Darmowe SMSy w Play Fresh", w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych SMS-ów w ramach oferty.
W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej – 50 dni). Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495.655 zł.
Telecom Media odwołało się od rozstrzygnięcia Urzędu do sądu. P4 ma jeszcze taką możliwość, a PTC z niej nie skorzystało.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|