Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

T-Mobile na celowniku UOKiK za domyślne włączanie usług

05-09-2016, 13:43

Operator nie powinien domyślnie włączać usług przy zawarciu umowy lub na skutek doładowania konta. W związku z taką praktyką UOKiK uruchomił postępowanie przeciwko T-Mobile.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował dziś o wszczęciu postępowania  przeciwko T-Mobile Polska w związku ze świadczeniem serwisu „Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” oraz usługi dodatkowej „Prenumerata”.

„Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” to usługa polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie. Tymczasem w ramach „Prenumeraty” konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest nieodpłatne.

Domyślne włączanie usług? Zły pomysł

Prezes UOKiK zakwestionował praktykę przedsiębiorcy polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 tej ustawy – najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Zdaniem UOKiK T-Mobile domyślnie aktywuje wspomniane usługi przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

Na obecnym etapie nie wiadomo czym skończy się postępowanie. Teoretycznie prezes UOKiK może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.

T-Mobile nie pierwszy raz ma na pieńku z UOKiK (podobnie jak niemal każdy inny operator). Na początku tego roku UOKiK orzekł, że T-Mobile Polska dokonał jednostronnej zmiany umowy jaką było podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. UOKiK nakazał firmie zwrócić pieniądze choć T-Mobile od razu odwołała się od decyzji. 

Więcej o prawach konsumenta w Dzienniku Intetrnautów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *