Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

System Policji pożarł 19 mln zł i nie działa. Kolejne inwestycje w planach!

25-06-2013, 08:29

Policyjny projekt E-posterunek za 19 mln zł wprowadzany był chaotycznie i nie osiągnął pełnej funkcjonalności. Mimo to planowana była jego rozbudowa za kolejne kilkanaście milionów.

W ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli opublikowała kilka dokumentów na temat stanu informatyzacji m.in. w służbie zdrowia. Teraz przyszedł czas na Policję, która również wdrażała pewne projekty informatyczne.

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak realizowane były dwa kluczowe projekty informatyczne Policji - System Wspomagania Dowodzenia (SWD) oraz E-posterunek. Izba pozytywnie oceniła budowę SWD, natomiast system E-posterunek to już większy problem - kosztował on 19 mln zł, prace nad nim prowadzone są od roku 2007, ale nie osiągnął on oczekiwanej funkcjonalności.

Szczegóły na temat wyników kontroli NIK znajdziemy w raporcie Izby, którego kopię zamieszczamy pod tym tekstem.

SWD wdrożony, ale co z dotacjami?

Jeśli chodzi o pozytywnie oceniony system SWD, został on "produkcyjnie wdrożony" i jest faktycznie wykorzystywany. Nie oznacza to, że samo wdrożenie przebiegło gładko. Zdaniem NIK Komenda Główna Policji nie zaplanowała dobrze tego przedsięwzięcia i nie przygotowała się do wykorzystania środków z UE.

Do tej pory wykorzystano tylko 1,8 mln zł z dofinansowań unijnych w kwocie 150 mln zł, tak więc zrealizowano tylko 3% planu. Możliwość wykorzystania pozostałych środków upływa w dniu 31 grudnia 2013 r., a więc jest duże ryzyko, że te środki przepadną.

19 mln zł na niedziałający system

Jeśli chodzi o negatywnie oceniony E-posterunek, Najwyższa Izba Kontroli sformułowała dość dużo uwag, a oto wybrane z nich:

  1. Zabrakło dobrego planu. Doszło nawet do tego, że najpierw zamówiono i odebrano aplikację dla funkcjonariuszy, a dopiero potem rozpoczęto analizy dotyczące warunków prawnych, finansowych i technicznych wdrożenia narzędzia.
  2. Wdrożenie E-posterunku kosztowało 19 mln zł, ale aplikacja wykorzystywana jest w ograniczonym zakresie. W czterech z 12 zbadanych jednostek Policji w ogóle nie używano systemu. Część zamówionych funkcji tej aplikacji nie została w ogóle udostępniona. Sprzęt informatyczny przeznaczony do obsługi E-posterunku w większości przypadków nie był wykorzystywany do pracy z tą aplikacją.
  3. Uruchomienie aplikacji E-posterunek w terenowych jednostkach organizacyjnych Policji zostało dokonane nielegalnie, gdyż Komendant Główny Policji nie dopełnił obowiązków administratora danych obejmujących m.in. opracowanie polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym.
  4. Mimo powyższych problemów planowano dalszy rozwój aplikacji poprzez budowę centralnej bazy danych postępowań i zdarzeń drogowych gromadzonych w E-posterunku. Szacowany koszt tych działań - 15 mln zł.

Sonda
Ile lat potrzeba, aby porządnie zinformatyzować polską Policję?
  • do 5 lat
  • 5-10 lat
  • ponad 10 lat
wyniki  komentarze

To kolejny w ostatnim czasie raport NIK wskazujący na nieprawidłowości dotyczące systemów informatycznych. Warto przypomnieć choćby raport dotyczący informatyzacji służby zdrowia oraz ściągalności mandatów. Izba zwracała też uwagę zakup przez Policję nielegalnej broni akustycznej.

Poniżej raport z kontroli NIK dotyczącej systemów Policji.

Nik p 12 096 Teleinformatyka Policji by di24pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *