Kiedy mówimy o mobilności w kontekście istniejących już serwisów internetowych, wkraczamy w obszar dwóch nieco odrębnych zagadnień: mobilnej strony WWW oraz dedykowanej pod konkretny system operacyjny aplikacji mobilnej. W jakich przypadkach lepiej będzie sprawdzała się strona WWW, a w jakich aplikacja? Jak można wzbogacić ofertę swojego serwisu poprzez wykorzystanie dedykowanych aplikacji mobilnych?
Na wstępie warto porównać cechy stron mobilnych i aplikacji:
Źródło: Opracowanie własne
Jak można wnioskować z powyższego zestawienia, oba rozwiązania mają swoje mocne strony i są one względem siebie komplementarne – nie muszą być rozpatrywane jako rozwiązania konkurencyjne, ponieważ ich przeznaczenie jest nieco inne.
Idealnym zastosowaniem „klasycznych” stron mobilnych są strony nastawione na prezentację treści: strony informacyjne, strony produktowe.
Kiedy stworzenie dedykowanej aplikacji dla serwisu internetowego jest uzasadnione?
Aplikacje mobilne najbardziej sprawdzają się, gdy:
Należy też wziąć po uwagę, że aplikacja mobilna nie musi być produktem w 100% niezależnym od serwisu internetowego. Nadal pozostaje możliwość:
Koszty
Koszty stworzenia aplikacji mobilnej mogą wydawać się dużo wyższe niż koszty przygotowania mobilnej wersji usługi w postaci strony WWW – ze względu na konieczność przygotowywania aplikacji pod różne systemy operacyjne (Android, iOS na iPhone’ach, Windows Phone). Nie jest to jednak zasadą.
Dzięki technologii HTML5 i takim projektom, jak np. PHONEGAP, możliwe staje się przygotowanie jednej wersji aplikacji, która z jednej strony dalej realizować będzie założenia oprogramowania dedykowanego (integracja z systemem operacyjnym i sprzętem telefonu komórkowego), a jednocześnie dostępna będzie na wiele różnych platform systemowych, dokładnie tak, jak w przypadku klasycznych stron WWW.
Aplikacja mobilna jako dobry sposób na zwiększenie atrakcyjności i zasięgu usług
Na konferencji dotyczącej rozwiązań mobilnych (GigaOm) dyrektor mobilnego działu Facebooka – Erick Tseng – przewidywał, że w ciągu roku lub dwóch połowa wszystkich użytkowników społecznościowego giganta będzie użytkownikami wersji mobilnej.
Niemal pewne jest, że smartfony będą wypierać tradycyjne telefony komórkowe, a co za tym idzie – mobilny dostęp do internetu z czasem stanie się normą. O ile trudno wyobrazić sobie, aby „desktopowy” internet przestał istnieć, to właściwie już teraz pora zacząć o nim myśleć jak o miejscu odwiedzanym nie tylko przez klasyczne PC-ty, ale również wszelkiej maści urządzenia mobilne.
Niektóre usługi aż proszą się o swoją wersję mobilną w postaci użytecznej aplikacji na telefon. Wzbogacenie serwisu o korzyści płynące z GPS czy aparatu fotograficznego (np. wygodne wgrywanie zdjęć) to jedna rzecz, a druga – być może ważniejsza – to umożliwienie korzystania z usługi użytkownikom znajdującym się w dowolnym miejscu, nie tylko za biurkiem.
Case studies
Na koniec przyjrzyjmy się, w jaki sposób zrealizowano aplikacje mobilne dla istniejącego wcześniej serwisu internetowego.
Korzystanie z popularnego serwisu jakdojade.pl na komórce było bardzo uciążliwe ze względu na rozbudowany interfejs użytkownika:
W wersji mobilnej problem ten został całkowicie rozwiązany.
Wzbogacenie aplikacji o taką opcję sprawiło, że aplikacja jest nawet bardziej użyteczna od wersji desktopowej.
Interesująco przedstawia się też sytuacja z systemem transakcyjnym BZWBK. Przygotowana została specjalna aplikacja dostępowa:
Zastanawiasz się, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze? Skontaktuj się z nami: www.symetria.pl/html/i_10_kontakt.html
Jacek Jursza, Senior IT Specialist, Symetria IT
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|