Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Spam od Ministerstwa Gospodarki? Łatwo się go nie pozbędziesz

22-03-2012, 14:19
Listy Czytelników

Jeden z naszych Czytelników otrzymuje niechcianą korespondencję od Ministerstwa Gospodarki, a konkretnie z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Okazuje się, że zrezygnowanie z tego "spamu" wymaga zwrócenia się do odpowiedniego departamentu z odpowiednim oświadczeniem. Innej drogi nie ma.

robot sprzątający

reklama


Czytelnik Dziennika Internautów zwrócił się do redakcji DI z ciekawym problemem, opisanym w poniższym liście.

Moja mama jest początkującym użytkownikiem Internetu, ale w tej chwili ja także nie wiem, jak jej pomóc.

Na mamy konto e-mail przychodzą powiadomienia z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, bo ktoś (prawdopodobnie omyłkowo) podał jej e-mail jako własny. Zakładałem to konto z Mamą dawno temu, a firma dokonywała ostatnio jakichś zmian w ewidencji i co chwila przychodzi jakiś e-mail z adresu typu "noreply". Na stronie serwisu CEIDG nie ma żadnego maila ani linka do formularza kontaktowego, jest tylko telefon. W e-mailach nie ma linka, aby zrezygnować z powiadomień - nikt się nas nie pytał, czy takowe chcemy otrzymywać, czyli w zasadzie Ministerstwo Gospodarki łamie Ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz o ochronie danych osobowych.

Przy okazji okazało się, że domeny firma.gov.pl i ceidg.gov.pl nie widnieją w bazie whois NASK, więc nie ma żadnej kompetentnej osoby odpowiedzialnej za treści publikowane na stronach serwisu, nawet linka do Biuletynu Informacji Publicznej - mimo że serwis prowadzony jest przez Ministerstwo Gospodarki, otrzymał dofinansowanie ze środków UE i publikuje publicznie dostępne informacje.

Jeden wielki informatyczny skandal.

Co zatem zrobić, jeśli konto e-mail jest spamowane powiadomieniami od ministerstwa?

Z pytaniami zwróciliśmy do Ministerstwa Gospodarki. Odpisał nam jakiś pracownik ministerstwa, który niestety nie podpisał się nazwiskiem. Ujawnił on w każdym razie dwie rzeczy.

  • Aby pozbyć się "spamu od ministerstwa" wystarczy... powiadomić organ rejestrowy, tj. ministra ds. gospodarki o fakcie niezgodności wpisu ze stanem faktycznym i organ (Departament Handlu i Usług w Ministerstwie Gospodarki ) podejmie czynności administracyjne w celu skorygowania wpisu z urzędu (wyda postanowienie zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej), tj. należy przesłać do MG treść otrzymanego maila wraz z oświadczeniem o tym, kto jest dysponentem danego adresu mailowego oraz wnioskiem o skorygowanie wpisu, aby nie trafiały do tej osoby niechciane maile.
  • Ministerstwo rozważało możliwość dodania w powiadomieniu linka z opcją nie tyle rezygnacji z powiadomień, co przesłaniem informacji o tym, że adres e-mail jest niewłaściwy. Trzeba to jednak ubrać w ramy formalne, aby zgłoszenie było skuteczne.

Sporo zachodu jak na rezygnację z niechcianej poczty. Może słowo "spam" nie jest tu najwłaściwsze, bo przecież nie jest to informacja handlowa... ale... praktycznie chodzi o to, co większość internautów nazwałaby spamem.

Nasz Czytelnik nie jest zadowolony z propozycji rozwiązania problemu i ma ku temu powody. W kolejnym liście do redakcji napisał.

Jak ma się usługa sieciowa firma.gov.pl (czy ceidg.gov.pl) do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną? Proszę porównać: http://blog.zentala.pl/2011/08/prawo-dane-firmy-na-stronie-interntowej/

Dane kontaktowe usługodawcy mają być podane w serwisie danej usługi sieciowej. W szczególności podmioty publiczne administracji rządowej muszą przestrzegać prawa, które stworzyły, a nie same działać w szarej strefie, ukrywając nawet dane dotyczące domen internetowych.

Nie udało mi się znaleźć danych osoby kontaktowej odpowiedzialnej za treści publikowane w w/w domenach, które to dane są obowiązkowe do podania przy rejestracji domen w TLD .pl - powinny być zatem także widoczne dla domeny gov.pl. Ukrywanie takich danych świadczy o nieczystych zamiarach podmiotu - w przypadku publicznych instytucji nie ma bowiem sytuacji ochrony danych osobowych. Jeśli zaś ministerstwo ukrywa dane z przyczyn bezpieczeństwa świadczenia usługi webowej, to takie same przywileje należą się (niestety) wszystkim podmiotom.

Nie wspomnę już o braku odnośnika do BIP ze stron firma.gov.pl (czy ceidg.gov.pl)... odnośniki te są także sporządzane nieprawidłowo, bo wskazują główną stronę bip.gov.pl, zamiast odpowiednik strony aktualnie czytanej w serwisie BIP.

Dlaczego to ja mam się kontaktować z Ministerstwem, ujawniając swoją tożsamość i swój prywatny adres e-mail? Nie ufam Urzędom. Żądam możliwości anonimowego usunięcia adresu z bazy danych, jednym kliknięciem linka w e-mailu.

Ministerstwo powinno zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną wysłać na nasz adres e-mail zapytanie o zgodę na otrzymywanie korespondencji, czego nie uczyniło, a także w każdym liście zawrzeć odnośnik umożliwiający wykreślenie danego adresu e-mail z bazy adresów otrzymujących powiadomienia. Zamiast tego w mailu czytam: "Wiadomość wygenerowana automatycznie. Proszę nie odpowiadać."

Ponadto, w każdym e-mailu winien być wskazany podmiot będący nadawcą, adres i - podmioty prawa handlowego podają też obowiązkowo numery KRS i Regon, kapitał zakładowy, NIP... Do tego jako internauta jestem przyzwyczajony.

(...)

Może gdyby ministerstwa i departamenty musiały się tak jak firmy rejestrować w Urzędzie Statystycznym, Skarbowym, Urzędzie Miasta - ktoś by się wtedy zastanowił, zanim by tworzył nowe, łączył, likwidował i przekształcał całą tę machinę.

Dlatego do czasu stworzenia (lub wdrożenia gotowego) systemu mailingowego zgodnego z prawem, urzędnicy powinni mieć świadomość, że dane podmiotów są wysyłane na błędne adresy e-mail, a odbiorca tej korespondencji nie ma systemowej możliwości zrezygnowania z niej. Ministerstwu te informacje powinny w zupełności wystarczyć do podjęcia działań naprawczych.

Niby drobna rzecz, ale rzeczywiście sporo tu różnych problemów. Niebawem się przekonamy, czy Ministerstwo nie ma czegoś do dodania.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl