Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Samochody obowiązkowo z systemem eCall, ale dopiero od 2018 r.

29-04-2015, 08:12

System eCall służy do automatycznego wzywania pomocy po wypadku drogowym. Będzie obowiązkowo montowany w nowych autach w UE od roku 2018, a więc ten obowiązek pojawi się później niż początkowo planowano.

konto firmowe

reklama


Dziennik Internautów wielokrotnie pisał o systemie eCall. Umożliwia on wykrycie wypadku dzięki specjalnym czujnikom i wezwanie pomocy nawet wówczas, gdy kierowca i pasażerowie są nieprzytomni. System może przekazywać informacje za pośrednictwem numeru 112 m.in. w zakresie miejsca, czasu wypadku oraz kierunku podróży.

Wczoraj Parlament Europejski przyjął przepisy, które będą wymagały instalowania systemu eCall we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych oraz w lekkich samochodów dostawczych od dnia 31. marca 2018 roku.

Producenci aut zadowoleni z eCall

Na wcześniejszych etapach prac nad przepisami zakładano, że eCall będzie obowiązkowo instalowany od października 2015. Pozostawiono jednak możliwość przedłużenia tego terminu, na wypadek gdyby producenci aut nie zdążyli się przygotować do zmian. Teraz już wiemy, że z tego przedłużenia skorzystano. Warto jednak podkreślić, że to producenci aut zabiegali o ten system.

- Ta decyzja przybliża Europę o jeden krok do stworzenia działającego systemu, o który zabieraliśmy od 2004 roku - powiedział Erik Jonnaert, przedstawiciel ACEA, europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów - Przemysł sądzi, że ostateczny tekst (przepisów - red.) stanowi dobrą równowagę między chronieniem istnień ludzkich i ochroną danych - dodał Jonnaert.

Wcześniej Komisja Europejska oceniała, że system eCall może kosztować ok. 100 euro za każde urządzenie. W praktyce koszty systemu będą wliczone w cenę nowych aut.

Wypadek samochodowy
fot. fabiodevilla / Shutterstock.com

eCall i prywatność

Przepisy dotyczące eCall uwzględniają kwestie prywatności.

  • Nie będzie można śledzić pojazdów wyposażonych w eCall zanim dojdzie do wypadku.
  • Podczas automatycznego połączenia do służb ratunkowych trafią tylko konieczne informacje, takie jak: typ pojazdu, rodzaj paliwa, czas wypadku, lokalizacja oraz ilość pasażerów. 
  • Informacje przekazane będą do centrum ratownictwa lub jego partnerów, ale nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych. 
  • Producenci będą musieli zapewnić, że konstrukcja systemów umożliwi całkowite i nieodwracalne usunięcie zebranych informacji.

Sonda
Czy obowiązkowy system eCall to dobry pomysł?
  • tak
  • nie
  • mam wątpliwości
wyniki  komentarze

Co dalej?

Po trzech latach funkcjonowania systemu Komisja Europejską ma przeprowadzić jego ocenę. Wówczas może zapaść decyzja o umieszczaniu systemów e-call także w innych pojazdach, takich jak autobusy, czy ciężarówki. 

Głosowanie Parlamentu zakończyło procedurę legislacyjną UE. Przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

Szacuje się, że system e-call w każdym pojeździe mógłby zmniejszyć śmiertelność w wypadkach drogowych o 10% rocznie. To oznacza, że system teoretycznie powinien uratować ok. 2,5 tys. ludzi rocznie (wypadki drogowe w UE w 2014 roku kosztowały życie 25700 osób).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik