Nasze "zwyczaje zakupowe" chętnie są badane i uogólniane w raportach. Zainteresowało mnie to, co wynika z opublikowanych dziś wyników badania "Gender Factor", które miało pokazać, jak kupują współczesne kobiety i współcześni mężczyźni .
reklama
Gender Factor to badanie przeprowadzone przez agencję badawczą Mobile Institute oraz agencję PR Beauty Management, realizowane od grudnia 2014 do stycznia 2015, z udziałem ok. 2500 internautów. Miało sprawdzić, jak kobiety i mężczyźni kupują, a raczej - jak podejmują decyzje zakupowe, w tym jak oceniają poszczególne branże, m.in. sposób, w jaki mówią one do swoich klientów.
Fot. Rasstock/shutterstock.com
Poniżej przedstawiłam wybrane wnioski z ponad stustronicowego dokumentu, spostrzeżenia i komentarze, które pojawiły się podczas ogłoszenia raportu.
- W coraz większym stopniu działa to tak jak w filmie "Jej wysokość Afrodyta": Kto jest szefem w związku twoim i mamy?// Ja. Mama tylko podejmuje decyzje - mówi Joanna Stopyra z Beauty Management. - Siła nabywcza kobiet i ich decyzyjność dynamicznie rośnie - w tej chwili odpowiadają one za 80% decyzji zakupowych. Według GUS-u już 4,5 mln Polek pełni rolę żywiciela rodziny. To nie wszystko. Panowie wkraczają do branż uznanych stereotypowo za kobiece. Panie pojawiają się - wraz ze swoimi portfelami - w świecie motoryzacji czy finansów, dotąd uważanych za domenę męską.
Z badania wyłania się portret "Zoś Samoś" - kobiet, które same decydują i same kupują. Są to przede wszystkim młode kobiety (75% stanowią kobiety w wieku 25-34 lata). Interesują je podróże, zdrowy styl życia, zakupy. Korzystają z nowoczesnych technologii, by podejmować decyzje i kupować, m.in. kupują mobilnie i śledzą marki w mediach społecznościowych. Młode kobiety doganiają mężczyzn w kategoriach zakupów uważnych za "męskie", np. alkohole, edukacja, erotyka, rozrywka czy hobby. Na podkreślenie zasługuje kategoria "edukacja" - tu wyraźnie widać większe parcie kobiet na podnoszenie i pogłębienie kwalifikacji. Trend ten potwierdzają także badania przeprowadzone przez portal promocji i sprzedaży biletów Evenea - 57% biletów na szkolenia, kursy, konferencje kupują kobiety.
Fot. Piotr Marciński/shutterstock.com
- To kobiety są siłą sprawczą, decydują o domowym budżecie - mówi znana dziennikarka Dorota Wellman, pytana przez autorów raportu o wizerunek kobiet kształtowany przez media. - Zmieniają się więc formy reklam przeznaczonych dla kobiet - odchodzimy od cura domestica na rzecz dziewczyny czy kobiety, która sama dokonuje wyborów i decyzji. Dotyczy to np. elektroniki, choćby laptopów - kobiety są takimi samymi gadżeciarami jak mężczyźni i szukają nie tylko łyżek do mieszania zupy, ale i instrumentów do codziennych zadań, do pracy.
Marki dotychczas kojarzone jako "męskie" muszą się zatem wiele nauczyć, jeśli chodzi o mówienie do swoich klientów. Przykładowo motoryzacja, najbardziej oblegana przez kobiety branża uważana dotąd za męską.
- W reklamie za kierownicą luksusowych, szybkich, nowoczesnych samochodów zawsze siedzi znany aktor czy inny celebryta. Kobieta co najwyżej jak głupia stoi na plaży, a pęd samochodu rozwiewa jej włosy. Czegoś nowego próbuje Skoda - dodaje Dorota Wellman, która prowadziła współorganizowany z marką talk show "Kobiece jazdy". - Samochody, które dano kobietom, nie przypominały już koszyków na zakupy, w których z tyłu upchnięte jest dziecko i mnóstwo siat.
Pionierzy w nowym myśleniu o kobiecie-kliencie odnotowują już pierwsze - choćby wizerunkowe - efekty. W badaniu jako markę "kobiecą" respondenci wskazywali m.in. Philipsa. Autorzy raportu przypuszczają, że może to być plon rewelacyjnej kampanii z udziałem Anny Dereszowskiej, odwołującej się do codziennych babskich problemów. Jak wyjaśnia Joanna Stopyra, reklamy na YouTube były emitowane w czasie, gdy prowadzono badania.
Co ciekawe, nie tylko firmy muszą dopiero oswoić nową rzeczywistość. To my sami nie dostrzegamy jeszcze, że powszechnie zmieniają się zwyczaje zakupowe czy decyzyjność każdej z płci.
- Zaskoczyły nas opinie badanych o powszechności zmian - podkreśla Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute. - Wielu badanych uważa się za szlachetny wyjątek. W badaniu wśród kobiet często pojawiało się nastawienie: "Ja kupuję w męskich branżach, ale kobiety zasadniczo nie". Podobnie za awangardę uważają się mężczyźni, np. większość badanych poproszona o ocenę, czy mężczyźni robią zakupy spożywcze, mówi, że "tak ogólnie nie". Jednocześnie jednak większość mężczyzn deklaruje, że oni sami zajmują się takimi zakupami.
Katarzyna Nowakowska, dziennikarka i redaktorka portalu foch.pl - także zaproszona przez autorów do dyskusji nad wynikami badania - zwraca uwagę, że raport nie mówi o ogóle polskich kobiet, tylko o pewnej grupie kobiet silnych, samodzielnych, mogących sobie pozwolić na regularne korzystanie z nowych technologii.
Zdaniem Doroty Wellman wyróżnik tego, jak duża jest decyzyjność kobiet, jest bardzo prosty. Samodzielność finansowa - mówi dziennikarka. - Kobiety mają własne pieniądze, większe niż te, którymi dysponowały do tej pory, i przeznaczają je na swoje potrzeby. Żaden dziad z tyłu nie będzie mówił, co masz kupić i dlaczego.
Jacek Czynajtis, szef OptiLenz i twórca portalu facetpo40.pl - poproszony przez autorów o komentarz - mówi, że nie dziwi go rosnąca samodzielność i aktywność kobiet, przejawiająca się także w zakupach, np. w sklepach sportowych. Jest zaskoczony tym, że w "rywalizacji" (np. w aktywności sportowej czy chęci edukacji) mężczyźni zostają w tyle.
Fot. Karramba Production/shutterstock.com
Jak wynika z badań, nie tylko kobiety coraz śmielej poruszają się w "męskich" branżach - tak samo mężczyźni (szczególnie w wieku 25-34 lata) "przechodzą" do branż uważanych za kobiece, m.in. moda, kosmetyki, rzeczy dla dzieci, wyposażenie domu/gotowanie. Co więcej, autorzy raportu wskazują, że coraz częściej mężczyzna - nazwany Młodym Wrażliwcem - na zakupach zachowuje się jak przeciętna kobieta, np. częściej robi zakupy zachciankowe czy jest wrażliwy na promocje lub marki.
Porównanie Wrażliwca i Zosi Samosi pokazuje, jak zwyczaje zakupowe podążają za zmianami w rolach społecznych, których tradycyjny podział wciąż przechodzi znaczną transformację. Autorzy raportu podkreślają wniosek dla marketerów: branże, które chcą skutecznie docierać do klientów ze swoim przekazem, coraz wyraźniej powinny mówić do kobiet.
Cały raport można (po podaniu adresu e-mail) pobrać stąd.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|