Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rynek pracy i kompetencje przyszłości

29-09-2021, 14:14

60% respondentów uznaje za możliwy scenariusz, w którym w przyszłości istotną część naszych zadań w pracy miałaby przejąć sztuczna inteligencja bądź roboty[1]. Czy faktycznie tak się stanie? Jeśli tak, co wówczas będzie się liczyć na rynku pracy?

robot sprzątający

reklama


Czynnik ludzki dalej niezbędny

Wiele wskazuje na to, że w przyszłości oprócz kompetencji cyfrowych i specjalistycznych umiejętności, pożądane będą kompetencje miękkie (interpersonalne). To właśnie m.in. inteligencja emocjonalna odróżnia nas od maszyn, pozwala budować relacje i nadaje elastyczność konkretnym działaniom. Tylko jako ludzie jesteśmy w stanie odczuwać emocje, oraz szukać niestandardowych rozwiązań w odpowiedzi na nurtujące kwestie.  

Na przestrzeni lat zmieniło się i nadal podlega modyfikacjom zapotrzebowanie na konkretne zawody i kompetencje. Niektóre czynności mogą w przyszłości ulec automatyzacji i będą wykonywane przez maszyny, lecz dla znacznej liczby zawodów w dalszym ciągu liczyć się będzie czynnik ludzki oraz idące za tym kompetencje miękkie, które mogą być wówczas kluczowe. Doskonałym przykładem jest wysokiej jakości copywriting medyczny. Mimo pojawiających się narzędzi AI służących do pisania treści, wciąż to żywy twórca "pozostaje górą". Nie zanosi się na to, by roboty tak dobrze jak człowiek rozumiały konteksty, potrafiły tworzyć angażujące treści i korzystać z doświadczeń życiowych oraz unikalnej, ludzkiej perspektywy.

W kontekście przyszłości biznesu, coraz więcej mówi się też o samym sposobie pracy, jej elastyczności oraz niestandardowym czasie wykonywania obowiązków zawodowych. Początek większych zmian ku temu na pewno dała pandemia, w związku z którą większość firm musiała zmierzyć się z nowymi wyzwaniami i spróbować niestandardowych, nieznanych wcześniej lub stosowanych sporadycznie rozwiązań. Mowa m.in. o pracy zdalnej czy też hybrydowej, co może być pewnym udogodnieniem, dającym oszczędność czasu, który poświęcaliśmy na dojazdy między pracą a domem.

Nadchodzące lata przyniosą nowe wyzwania na rynku pracy w wielu jego aspektach. Nie powinniśmy się ich obawiać, warto jednak rozwijać swoje dotychczasowe umiejętności i mocne strony oraz zdobywać nowe kompetencje. Chęć i gotowość do nauki oraz otwartość na zmiany to jedne z kluczowych czynników, które mogą pomóc odnaleźć się w nowej rzeczywistości biznesowej. 

Autor: Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska


[1] Raport „Pracownik przyszłości” przygotowany przez Infuture Hatalska Foresight Institute na zlecenie firmy Samsung, s.5.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *