Ruszyły elektroniczne deklaracje podatkowe
Od 1 stycznia 2008 r. polscy podatnicy mogą już składać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Niestety, przez wprowadzony właśnie system e-Deklaracje nie można jeszcze wysłać wszystkich rodzajów dokumentów, a dodatkowo zainteresowani muszą zaopatrzyć się w drogi (dla przeciętnego podatnika), kwalifikowany podpis elektroniczny.
reklama
Dotychczas deklaracje podatkowe przez internet składać mogły tylko duże podmioty, których dochody netto przekraczały równowartość 5 mln euro. W tym roku Ministerstwo Finansów, poprzez portal www.e-deklaracje.gov.pl, umożliwi to znacznie szerszemu gronu podatników.
Od 1 stycznia 2008 r. składać można na razie 32 rodzaje deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8, czyli przede wszystkim te, wysyłane do skarbówki przez przedsiębiorstwa. Natomiast już z dniem 1 kwietnia 2008 r. katalog ten zostanie rozszerzony o kolejne 12 deklaracji, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego, także osób fizycznych, m.in.: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36l, PIT/O, PIT/D.
Następne etapy rozszerzenia systemu e-Deklaracje przewidziano na 1 lipca 2008 r. oraz 1 stycznia 2009 roku. W tych terminach system ten ma zacząć przyjmować, odpowiednio, kolejnych 17 deklaracji, w tym PIT-11 oraz 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28. W sumie, w ciągu najbliższego roku liczba obsługiwanych rozliczeniowych dokumentów podatkowych ma rozszerzyć się do 81 deklaracji.
Nie ma jednak róży bez kolców. Złożenie elektronicznej deklaracji będzie wymagało posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który dla zwykłego obywatela jest w chwili obecnej praktycznie niedostępny ze względu na koszt.
Zestaw do składania bezpiecznego podpisu składający się z kwalifikowanego certyfikatu, karty kryptograficznej, czytnika kart oraz oprogramowania do jego obsługi kosztuje obecnie około 400 zł. O ile dla firmy nie są to duże pieniądze, to dla przeciętnego Kowalskiego jest to zapora nie do przebycia.
Certyfikaty te mają znacznie szersze zastosowanie - mogą być także użyte do podpisywania faktur elektronicznych, udziału w aukcjach elektronicznych czy składania sprawozdań do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, zainteresowani składaniem deklaracji podatkowych przez internet powinni najpierw dokonać stosownego zgłoszenia, wypełniając formularz zawiadomienia ZAW-E1 (można go pobrać z serwisu e-deklaracje.gov.pl, który składa się do właściwego urzędu skarbowego w formie papierowej. Następny etap zgłoszenia to wypełnienie zgłoszenie ZAW-E2, który to już składa się drogą elektroniczną (wykorzystując ważny kwalifikowany podpis elektroniczny).
W ciągu miesiąca naczelnik urzędu skarbowego powinien dokonać weryfikacji poprawności zawiadomienia i zgłoszenia. Poprawny proces zgłoszenia zostanie potwierdzony wydaniem zaświadczenia ZAS-E. Od tego momentu podatnik może już składać deklaracje przez internet.
Deklaracje podatkowe można przesyłać poprzez system e-Deklaracje, ale także bezpośrednio z poziomu systemów finansowo-księgowych podatnika. W tym celu na stronach e-Deklaracje.gov.pl udostępniono otwarty standard dokumentu podatkowego, który ma pozwolić producentom oprogramowania odpowiednio dostosować ich aplikacje.
Szczegóły na stronie www.e-deklaracje.gov.pl