Automaty w telecentrach mogłyby być mniej irytujące, gdyby rozpoznawały emocje osoby dzwoniącej i zmieniały dialog w zależności od jej nastawienia. Rozwiązanie, które to umożliwia, opracowali naukowcy z Uniwersytetu Karola III w Madrycie oraz Uniwersytetu w Granadzie.
System stworzony przez badaczy z dwóch uczelni może być użyty do automatycznego kierowania dialogiem z uwzględnieniem stanu emocjonalnego osoby dzwoniącej. Naukowcy skupili się przede wszystkim na emocjach negatywnych, które często towarzyszą wielu ludziom stykającym się z automatami w telecentrum.
System może wykrywać m.in. złość, znudzenie i zwątpienie. Odbywa się to poprzez analizę 60 parametrów akustycznych głosu mówiącego, np. szybkości mówienia, czasu trwania pauz, tonu głosu, natężenia dźwięku itd.
System rozpoznaje emocje nie tylko na podstawie głosu, ale także na podstawie przebiegu rozmowy. Jeśli np. rozmówca był proszony kilkakrotnie o podanie tej samej informacji, system będzie brał pod uwagę wynikającą z tego złość lub znudzenie.
Rozpoznawanie emocji to nie wszystko. Maszyna musi umieć przewidzieć, w jaki sposób dialog może być kontynuowany. W tym celu naukowcy opracowali metody statystyczne, które na podstawie wcześniej przeprowadzonych dialogów ustalą, jakie będzie najbardziej prawdopodobne zachowanie rozmówcy w danym momencie.
System rozpoznający emocje mógłby np. oferować więcej informacji osobom, u których zidentyfikowano zwątpienie. Osobom znudzonym należałoby zaserwować przekaz, który spowoduje większe zainteresowanie.
Efekty swoich badań naukowcy opisali w Journal on Advances in Signal Processing. System był testowany z ludźmi i jego stosowanie wydaje się skracać czas rozmów oraz podnosić ich jakość.
Metody opracowane przez naukowców oczywiście nie muszą być stosowane tylko w telecentrum. Coraz częściej kontaktujemy się z urządzeniami za pomocą głosu. Nie zdziwmy się, jeśli za kilka lat smartfon lub komputer zacznie nas uspokajać lub pocieszać.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|