Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Raport: E-commerce w Polsce 2009

03-06-2009, 20:46

Kryzys omija handel elektroniczny szerokim łukiem twierdzą twórcy raportu "E-commerce w Polsce 2009" z firmy Praktycy.com. Ich zdaniem polski handel internetowy kwitnie, na przekór niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej na świecie i w Polsce, a po części także dzięki niej. Branża nie odczuwa kryzysu, wręcz przeciwnie liczy na zwiększenie przychodów w 2009 roku.

ciąg dalszy...

Formy marketingu w sieci w 2008 roku i prognoza na 2009 rok
fot. Praktycy.com - Formy marketingu w sieci w 2008 roku i prognoza na 2009 rok
Sklepy internetowe stają się coraz bardziej świadome faktu, że skuteczny marketing to działania strategiczne, wielokierunkowe, ale jednocześnie skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Stąd dywersyfikacja wykorzystywanych narzędzi promocyjnych. Jednocześnie właściciele sklepów są coraz bardziej świadomi potęgi wizerunku wiarygodnego i solidnego partnera, dlatego też coraz chętniej i liczniej inwestują w działania wizerunkowe. Stąd rosnące zainteresowanie (wzrost o 9%) działaniami Public Relations (aktualnie 25%).

Sklepy stają się coraz bardziej interaktywnymi witrynami sieciowymi, o czym świadczą innowacyjne formy budowania wizerunku. Wykorzystanie forum internetowego dla klientów wskazało w badaniu 18% respondentów, a firmowy blog 13%. W 2009 r. powyższe narzędzia planuje wprowadzić odpowiednio 26% i 19% sklepów internetowych. Także serwisy społecznościowe działające wokół sklepu zostały wdrożone przez co 10. sklep, a kolejne 14% respondentów planuje to zrobić w 2009. Powyższe działania uzupełnione o udzielanie porad potencjalnym klientom (47%) składają się na tworzenie wizerunku sklepu eksperckiego, a jednocześnie otwartego na klienta.

Narzędzia wspierające sprzedaż stosowane w sklepach internetowych
fot. Praktycy.com - Narzędzia wspierające sprzedaż stosowane w sklepach internetowych
Także narzędzia personalizujące ofertę dla potencjalnych klientów zyskują powoli nowych zwolenników w naszym kraju. Rekomendację produktów w oparciu o profil klienta stosuje 15% badanych sklepów. Co czwarty (27% odpowiedzi) badany polski sklep oferuje indywidualne rekomendację produktów w oparciu o dotychczasowe zakupy klientów, a 15% respondentów deklaruje wprowadzenie tej możliwości jeszcze w tym roku. - To dość słaby wynik, zwłaszcza na tle krajów zachodnich – uważa Piotr Krawiec z Praktycy.com. W USA już ponad połowa sprzedawców online (57%) oferuje rekomendacje odpowiadające profilowi klienta, kolejne 25% zamierza wprowadzić je w tym roku. Przyczyń dość słabych wskaźników w Polsce jest kilka, wśród których dwa dominują – relatywnie niski stan wiedzy na ten temat oraz wysokie koszty wdrożenia takich rozwiązań. Jednak należy pamiętać, że taki wydatek się dość szybko zwraca w postaci nowych zamówień – argumentuje dyrektor zarządzający Praktycy.com.

Polskie sklepy internetowe są coraz bardziej świadome korzyści wynikających z działań lojalnościowych i sukcesywnie wcielają je w życie. 40% badanych sklepów wdrożyło programy lojalnościowe oferując swoim klientom rabaty, gratisy, czy bezpłatna dostawę. Świadczy to o zaangażowaniu przedsiębiorców w zatrzymanie swoich dotychczasowych klientów na dłużej i budowania swojej pozycji nie tylko w oparciu o wyniki sprzedażowe, ale i świadomość marki. Jest to szczególnie istotny kierunek działania w czasach spowolnienia gospodarczego, gdyż jego koszt jest pięciokrotnie niższy w stosunku do pozyskanie nowego klienta.

Wyniki badań 'E-commerce w Polsce 2009” nie pozostawiają złudzeń co do dalszego kierunku rozwoju branży. Kryzys gospodarczy nie powinien znacząco wpłynąć na wyniki finansowe branży. Ewentualne spowolnienie gospodarcze i spadek siły nabywczej konsumentów będzie łagodzony stałym wzrostem liczby internatów w Polsce oraz rosnącym zainteresowaniem i zaufaniem do tej formy robienia zakupów.

W pełnym raporcie (do pobrania poniżej) zostały przedstawione aspekty szczególnie ważne dla bieżącej sytuacji, jak i perspektyw rozwoju tej branży w naszym kraju. Raport przedstawia charakterystykę typowych sklepów internetowych, oferowane przez nie asortyment, osiągane wyniki finansowe, wykorzystywane narzędzia wspierające e-sprzedaż. Prezentuje także profil statystycznego klienta oraz informujemy ile pieniędzy pozostawia on w e-sklepie.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Praktycy.com