Prawa konsumenta w internecie istotne dla KE
Konsumentowi w internecie czasem trudno walczyć o swoje prawa. Problem ten dostrzegła Komisja Europejska i w czasie obchodów Dnia Konsumenta w Berlinie, Komisarz Maglena Kuneva zaprosiła wszystkich zainteresowanych do wielkiej debaty na temat zmian przepisów o ochronie konsumentów.
Komisarz Kuneva pojawiła się na konferencji Niemieckiej Prezydencji "Wyzwania i możliwości w wirtualnym świecie". Powiedziała, iż oswojenie internetu jest obecnie jednym z największych wyzwań. Jej zdaniem sprawy e-konsumentów "są zbyt ważne, aby dyskutować o nich za zamkniętymi drzwiami".
Konsultacje, które mają na celu gruntowną modernizację europejskich przepisów o ochronie konsumentów, są centralnym elementem nowej strategii konsumenckiej na lata 2007-2013, przyjętej przez KE 13 marca 2007 r. Nowa strategia zmierza do poprawienia ochrony europejskich konsumentów poprzez stworzenie przyjaznych dla nich warunków na rynku umożliwiających dokonywanie racjonalnych wyborów i łatwe pozyskiwanie informacji.
Środkami, które mają to umożliwić, ma być stałe podwyższanie ekonomicznego i poza-ekonomicznego dobrobytu europejskich konsumentów w zakresie cen, wyboru, jakości i siły nabywczej oraz poprzez efektywną ochronę konsumentów przed niepowodzeniami na rynku. Szczególnie ważna jest dla Komisji ochrona przed tymi zagrożeniami, przed którymi konsumenci nie będą mogli się samodzielnie bronić.
Strategia zakłada również lepsze monitorowanie rynków krajowych oraz przepisów konsumenckich funkcjonujących w krajach UE. Wspomina również o edukacji konsumentów.
Komisja zwraca uwagę na to, że internet daje małym i średnim przedsiębiorstwom lepszy dostęp do konsumentów na terenie całej Unii. Dla konsumentów transgraniczny handel internetowy stanowi alternatywę dla zakupów krajowych i zwiększa konkurencję dla krajowych sprzedawców.
Podsumowując - internet może być istotnym narzędziem rozwoju rynku unijnego, ale jego wykorzystanie w tym celu wymagana należytej ochrony konsumenta. Zaowocuje to zwiększeniem zaufania do zakupów w Sieci i w efekcie doprowadzi do lepszej integracji rynku wewnętrznego. W dokumencie opisującym strategię konsumencką znajdujemy zresztą odwołanie do raportu Eurobarometr 186, z którego wynika, że e-commerce prowadzi w sprzedaży transgranicznej w UE.