Głównym zadaniem planerów jest ułatwienie poruszania się transportem miejskim. Opracowaniem zestawienia porównawczego dostępnych na polskim rynku planerów zajęła się firma City-nav, która jest producentem jednego z opisywanych narzędzi.
reklama
Planery miejskie od kilku lat rozwijają się coraz bardziej dynamicznie, są coraz lepsze w planowaniu trasy, a dzięki temu także coraz lepiej doceniane przez tę część użytkowników komunikacji miejskiej, która jest świadoma ich istnienia. Początkowo na rynku obecne były same rozkłady jazdy, dostępne także w wersjach na telefony komórkowe. Stanowiły one pierwszą generację planerów.
Drugą generację planerów miejskich stanowią serwisy układające dojazd pomiędzy przystankami. Ich wadą jest to, że użytkownik musi znać układ przystanków lub w wersjach nieco lepszych wskazać je na mapie.
Systemy trzeciej generacji to serwisy planujące dojazd z punktu do punktu, gdzie zawsze punkt możemy określić na wiele sposobów. Może to być adres, przecięcie ulic, centrum handlowe, urząd lub punkt wskazany na mapie.
PRZEGLĄD SYSTEMÓW TRZECIEJ GENERACJI
Google Transit - W Polsce jest dostępny w Olsztynie, Białymstoku, a od niedawna także w Szczecinie. Po wyznaczeniu punktów początkowego i końcowego trasę można okreścić jako pokonywaną transportem miejskim, samochodem lub pieszo. Brak jest możliwości konfiguracji np. preferencji użytkownika w zakresie przesiadek czy czasów dojścia. Po ustaleniu punktu startowego lub docelowego nie można go na mapie przesunąć. System funkcjonuje poza Polską w wielu krajach świata. Google Transit jest dostępny także w wersji mobilnej.
Trafi.net - System ma możliwość określenia liczby przesiadek, czasu potrzebnego na przesiadkę, dystansu dojścia pieszego w ramach danej trasy, a nawet prędkości poruszania się pieszo po mieście. Dodatkowo można zaznaczyć, które ze środków miejskiego transportu nas interesują, a dostępna jest nawet kolej podmiejska (SKM). Można zmieniać położenie punktów startowego i końcowego trasy. W Polsce system jest dostępny tylko w Warszawie, za granicą można korzystać z niego w Wilnie i Kownie (Litwa). Aplikacja nie ma wersji mobilnej.
JakDojadę - System dostępny w czterech miastach Polski: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie. Plusem jest dobra integracja wersji na komputer i mobilnej na komórkę. Wpisane do komputera punkty są dostępne w wersji mobilnej i odwrotnie. System umożliwia wyznaczanie trasy dojazdu przy użyciu jednego z trzech profili podróżnego: nie lubię chodzić pieszo, zrównoważonego i spieszę się. Ciekawostką jest wyznaczanie dojazdu pojazdami tylko niskopodłogowymi. Niestety nie można zintegrować tego planera z planowaniem przejścia pieszo ani planowaniem trasy dla samochodu, podobnie jak w większości konkurencyjnych rozwiązań.
Przesiadki.pl obsługuje 8 miast Polski, a wkrótce dołączy do nich Aglomeracja Śląska. System niestety nie uwzględnia i nie podaje czasów dojścia do przystanków. System, oprócz specjalnego oznaczenia dni wolnych, nie pozwala na zdefiniowanie ani preferencji pasażera, ani także środków transportu. System nie zabezpiecza przez nieoptymalnym planowaniem trasy. Rozkłady jazdy są aktualizowane bardzo rzadko i wydają się obecnie nieaktualne.
PRZEGLĄD SYSTEMÓW DRUGIEJ GENERACJI
iPlaner - System drugiej generacji, gdyż pomimo posiadania mapy obsługuje wyłącznie planowanie trasy pomiędzy przystankami. System jest dostępny jedynie w Poznaniu. Brak funkcji konfiguracji, można tylko dokonać wyboru środka transportu miejskiego: tramwaj lub autobus. Po wyznaczeniu trasy można ją wysłać na telefon komórkowy, ale jest to usługa płatna (1,22 zł).
Autobuser, podobnie jak iPlaner, obsługuje wyłącznie planowanie trasy pomiędzy przystankami. Aplikacja posiada opcję autopodpowiedzi nazw przystanków przy wpisywaniu. System umożliwia zapamiętywanie poprzednio wyszukiwanych tras przejazdu. Jest dostępny niestety wyłącznie w Warszawie.
KZK GOP - Planer dotyczy Aglomeracji Śląskiej i jest to jedyny dostępny planer w tej aglomeracji. Umożliwia zaplanowanie dojazdu tylko pomiędzy przystankami. Przystanki można wybierać z listy (najpierw miasto, a następnie - lista przystanków w tym mieście). W wyniku otrzymuje się listę z opisem sposobu dojazdu albo wygląd trasy na mapie. Niestety, trasa na mapie pokazana jest w sposób nieczytelny.
Tabela załączona po prawej stronie przedstawia najważniejsze cechy współczesnych polskich planerów miejskich wraz z opisem, w których systemach występują. Co ciekawe, wszystkie prezentowane systemy, jeśli używają mapy, to jest to mapa Google jako najbardziej dostępna z wygodnym API i do tego darmowa.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*