Polski e-handel na wzroście
Polscy internauci uważają zakupy w Sieci raczej za niebezpieczne i nie lubią czekać na dostawę, ale mimo to kupują przez internet coraz więcej. Sklepy natomiast szykują się do poszerzenia ofert - wynika z raportu firmy Gemius przygotowanego we współpracy z serwisem Sklepy24.pl.
W raporcie czytamy, że 66% użytkowników internetu w Polsce przyznaje, że zdarzyło im się kupić coś za pośrednictwem Sieci. Więcej niż co trzeci respondent (36%) zamierza w przyszłości kupować za pośrednictwem internetu częściej niż dotychczas.
Ponad jedna trzecia (36%) internautów kupujących w internecie robi to raz w miesiącu lub częściej. Nieco większy odsetek (39%) - kilka razy w roku.
Internauci lubią kupować w Sieci, bo odpowiada im dostawa do domu (63% wskazań), możliwość złożenia zamówienia o każdej porze (62%) oraz oszczędność czasu (60%) Użytkownicy aukcji internetowych zwracają natomiast w pierwszej kolejności uwagę na niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny (72%).
Mimo to ponad połowa badanych internautów (52%) uważa kupowanie w internecie za ryzykowne. Co więcej, aż 60% respondentów kupujących na aukcjach i niemal tyle samo klientów sklepów internetowych (56%) wskazuje na trudności wynikłe podczas robienia zakupów. Klienci skarżą się przede wszystkim na zbyt długie oczekiwanie na dostawę (33%), trudności ze znalezieniem właściwego produktu (16%), oraz na niewłaściwą obsługę (12%).
Co na to sklepy?
Badania Gemius i Sklepy24.pl objęły także przedstawicieli sklepów internetowych. Okazuje się, że 77% z nich zakłada w ciągu najbliższego roku rozszerzenie oferty produktów, a ponad połowa (53%) zamierza skorzystać z nowego sposobu reklamowania sklepu.
Coraz większą wagę polskie e-sklepy przywiązują do budowania lojalności klientów - trzy piąte z nich przygotowało już specjalne oferty dla swoich stałych nabywców (61%), a niemal jedna trzecia planuje je wprowadzić w przyszłości (29%).
Jak pokazują wyniki raportu, zdecydowana większość badanych przedstawicieli sklepów internetowych (76%) przewiduje, że obroty sklepu, w którym pracują, zwiększą się w ciągu następnych 12 miesięcy. W tej grupie co ósmy respondent prognozuje zwiększenie dochodów o od 50 do 100 proc. Natomiast w opinii 9% badanych obroty firmy wzrosną co najmniej dwukrotnie.
Według szacunków serwisu Sklepy24.pl, pod koniec 2006 r. w Polsce funkcjonowało około 2500 sklepów internetowych. Znaczną część obrotów polskiego e-commerce - kalkulowaną w 2006 r. na około 5 mld zł - stanowiły jednak przychody platform aukcyjnych.