Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Polityka haseł i poziomy uprawnień w małej firmie

29-02-2016, 11:51

Rozwój firmy wymusza zmiany w systemach zarządzania. Wraz ze zwiększaniem się liczby pracowników wzrasta również ryzyko wycieku danych poufnych lub działań szkodliwych dla przedsiębiorstwa. Można im zapobiegać stosując dobrą politykę haseł i różnicując uprawnienia poszczególnych pracowników.

Polityka haseł bardzo często jest ignorowana. Pracodawcy zostawiają pracownikom wolną rękę przy ustalaniu danych logowania, czego efektem są hasła które bardzo łatwo złamać, np. qwerty lub 123456. Przy takich kombinacjach dostęp do wrażliwych danych nie jest żadnym problemem.

Dobre hasło powinno zawierać duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Warunkiem skuteczności jest również jego regularne zmienianie (przynajmniej raz na miesiąc).

Oprócz dbałości o odpowiednie hasła elementem bezpieczeństwa informatycznego firmy jest również właściwe nadawanie uprawnień. Każdy pracownik powinien mieć dostęp jedynie do tych danych, które są potrzebne do wykonywania przydzielonych mu obowiązków.

Szef musi wiedzieć, kto ma dostęp do jakich zasobów. Powinien również rozdzielić hasła na te, do których dostęp mają całe działy oraz te, które są dostępne dla poszczególnych osób.

Równie ważna jest bezzwłoczna zmiana haseł, w momencie, w którym pracownik opuszcza firmę – w takim wypadku przydałby się gotowy plan awaryjny. To prosta zależność: im mniej osób ma dostęp do danych wrażliwych, tym mniejsze prawdopodobieństwo ich upowszechnienia.

Koszty wycieku danych z firmy mogą być naprawdę ogromne. Lepiej więc minimalizować ryzyko niż narazić się na utratę kontrahentów, procesy, a nawet upadek firmy.

Autor:

Arkadiusz Zakrzewski, specjalista pomocy technicznej AVG


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *