Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Podpisujesz umowę z operatorem? Na co zwrócić uwagę?

16-03-2012, 08:54

Nierzadko firmy telekomunikacyjne stosują liczne chwyty, byśmy podpisali nową umowę np. przez telefon. Urząd Komunikacji Elektronicznej jest informowany o nieuczciwych praktykach firm telekomunikacyjnych nakłaniających potencjalnych abonentów do skorzystania z ich usług. Często wyłudzone w nieuczciwy sposób dane osobowe są wykorzystywane do sporządzenia niechcianej umowy - informuje UKE.

robot sprzątający

reklama


O czym warto pamiętać, kiedy ktoś dzwoni z ofertą?

  • Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Nie daj się zwieść, gdy słyszysz np.: Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy. Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje.
  • Zapytaj, skąd mają Twój numer telefonu (o ile nie jest to Twój operator, każda inna firma powinna mieć Twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych).
  • Zapytaj, czy osoba, która dzwoni, chce z Tobą zawrzeć umowę zawieraną na odległość.

Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że sprzedawca powinien poinformować Cię o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  • cenie wraz ze wszystkimi składnikami, a w szczególności podatkami,
  • zasadach zapłaty,
  • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków,
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji,
  • prawie wypowiedzenia umowy.

Czytaj też: Zmiana regulaminu usług a wypowiedzenie umowy na przykładzie Orange

Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Jeśli przychodzi akwizytor:

  • Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Masz prawo zażądać okazania legitymacji służbowej lub innego dowodu pozwalającego działać pracownikowi w imieniu operatora telekomunikacyjnego.
  • Jeśli akwizytor przedstawi się jako pracownik „telekomunikacji”, zapytaj wprost, czy chodzi o Telekomunikację Polską SA. Do UKE wpływają skargi od abonentów świadczące o tym, że przedstawiciele niektórych operatorów informują, że są pracownikami TP SA, zaś celem wizyty jest nakłonienie do podpisania umowy z innym operatorem.
  • Zapytaj, czy osoba, która przyszła do Ciebie, chce z Tobą zawrzeć umowę.
  • Żądaj cennika i regulaminu świadczenia usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz odrębny cennik. Na dokumentach tych możesz sprawdzić, czy sprzedawca przekazuje Ci ofertę firmy, którą rzekomo reprezentuje.
  • Nie płać komuś, kto nie potrafi przedstawić Ci pełnej oferty (regulaminu i cennika).
  • Nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego dokładnego przeczytania - to Ty będziesz płacił za usługę!

Jeśli masz wątpliwości, nie rozumiesz zapisów regulaminu - dokładnie pytaj o nie handlowca.

Więcej informacji o prawach konsumenta przy podpisywaniu i rozwiązywania umów można znaleźć na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w dziale Najczęściej zadawane pytania.

Warto zaznaczyć, że z okazji Światowego Dnia Konsumenta 17 marca w godzinach od 12:00 do 20:00 w centrum handlowym Wola Park w Warszawie odbędą się Targi Wiedzy Konsumenckiej organizowane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Czytaj także: Na co skarżą się konsumenci, którzy podróżują i kupują w UE


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE