O czym warto pamiętać, kiedy ktoś dzwoni z ofertą?
- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Nie daj się zwieść, gdy słyszysz np.: Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy. Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje.
- Zapytaj, skąd mają Twój numer telefonu (o ile nie jest to Twój operator, każda inna firma powinna mieć Twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych).
- Zapytaj, czy osoba, która dzwoni, chce z Tobą zawrzeć umowę zawieraną na odległość.
Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że sprzedawca powinien poinformować Cię o:
- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
- cenie wraz ze wszystkimi składnikami, a w szczególności podatkami,
- zasadach zapłaty,
- prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków,
- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
- minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
- miejscu i sposobie składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy.
Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
Jeśli przychodzi akwizytor:
- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Masz prawo zażądać okazania legitymacji służbowej lub innego dowodu pozwalającego działać pracownikowi w imieniu operatora telekomunikacyjnego.
- Jeśli akwizytor przedstawi się jako pracownik „telekomunikacji”, zapytaj wprost, czy chodzi o Telekomunikację Polską SA. Do UKE wpływają skargi od abonentów świadczące o tym, że przedstawiciele niektórych operatorów informują, że są pracownikami TP SA, zaś celem wizyty jest nakłonienie do podpisania umowy z innym operatorem.
- Zapytaj, czy osoba, która przyszła do Ciebie, chce z Tobą zawrzeć umowę.
- Żądaj cennika i regulaminu świadczenia usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz odrębny cennik. Na dokumentach tych możesz sprawdzić, czy sprzedawca przekazuje Ci ofertę firmy, którą rzekomo reprezentuje.
- Nie płać komuś, kto nie potrafi przedstawić Ci pełnej oferty (regulaminu i cennika).
- Nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego dokładnego przeczytania - to Ty będziesz płacił za usługę!
Jeśli masz wątpliwości, nie rozumiesz zapisów regulaminu - dokładnie pytaj o nie handlowca.
Więcej informacji o prawach konsumenta przy podpisywaniu i rozwiązywania umów można znaleźć na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w dziale Najczęściej zadawane pytania.
Warto zaznaczyć, że z okazji Światowego Dnia Konsumenta 17 marca w godzinach od 12:00 do 20:00 w centrum handlowym Wola Park w Warszawie odbędą się Targi Wiedzy Konsumenckiej organizowane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.