Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Po społecznym hakatonie o edukacji SocHack:Edu

PATRONAT MEDIALNY 20-03-2012, 14:51

W ostatni, niezwykle wiosenny weekend na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej odbył się drugi społeczny hakaton, tym razem poświęcony edukacji (Społeczne Hakowanie: Edukacja - SocHack:Edu).

Programistyczny sprint dla edukacji zorganizowała nieformalna inicjatywa SocHack zrzeszająca warszawskie organizacje pozarządowe i osoby prywatne. Na SocHack:Edu powstało sześć społecznych projektów wykorzystujących rozwiązania technologiczne:

  • Ścieżka mobilna + quiz dotyczący ekspozycji w Centrum Nauki Kopernik.
  • Oprogramowanie i zscieciowanie laptopów One Laptop per Child, a także opracowanie koncepcji wprowadzenia projektu do szkół i przedszkoli, nad którym pracowała Fundacja Chocimska.
  • Aplikacja geolokalizacyjna dla Fundacji Rozwoju Dzieci i Fundacji Zielony Horyzont umożliwiająca zbieranie informacji na temat np. punktów odbioru elektrośmieci.
  • Interaktywna gra zachęcająca do czytania lektur opracowana przez uczniów Gimnazjum nr 19 im. Bolesława Prusa w Warszawie.
  • Projekt reinwentaryzacji portalu ngo.pl w zakresie tagowania, tzn. przypisania łatwo wyszukiwalnych kategorii działaniom organizacji pozarządowych.
  • Serwis agregujący wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci, którego pomysłodawcą był Harcesz, specjalista od bezpieczeństwa działający w warszawskim Hackerspace.

SocHack:Edu
fot. - SocHack:Edu
Nad trudną i pełną zakrętów warsztatową pracą przez pełne dwa dni czuwali mentorzy i mentorki, służący radami z zakresu technologii, edukacji i planowania projektu. Mentorską ekipę tworzyli i tworzyły Agata Jałosińska (specjalistka od Medialabów, Centrum Cyfrowe), Katarzyna Bryczkowska (konsultantka, Centrum Projektów Rozwojowo-Edukacyjnych), Krzysztof Trzewiczek (programista, Centrum Cyfrowe), Mirosław Brzozowy (T-Mobile) oraz Michał Mach (aktywista i programista, członek warszawskiego Hackerspace).

SocHack:Edu
fot. - SocHack:Edu
Nagrodę główną w postaci sesji mentoringowej i kampanii promocyjnej ufundowanych przez T-Mobile otrzymał projekt dotyczący bezpieczeństwa w sieci. Nagroda druga, czyli technologiczne wsparcie Laboratorium Technik Mobilnych BRAMA oraz nagroda publiczności, czyli warsztaty metodą Design Thinking, przyznana została zespołowi pracującemu nad aplikacją geolokalizacyjną. Nagrodę mentorów – tablet Kindle Fire ufundowany przez serwis Twilio – za łączenie perspektyw (tej technicznej i społecznej) otrzymał Robert Pogorzelski, który koordynowal pracę nad tą właśnie geolokalizacyjną aplikacją. Specjalne wyróżnienie w postaci zaproszenia na spotkanie programistów i programistek Linux w Bramie (i zwolnienia na ten czas ze szkoły) otrzymali uczniowie warszawskiego Gimnazjum im. Bolesława Prusa. Rozstrzygnięcie nietypowego konkursu należało do zacnego grona sędziów i sędzin, w skład którego weszli Aga Szóstek (UX Plus), Edwin Bendyk (Polityka, Collegium Civitas), Nel Berezowska (Pracownia Gier Szkoleniowych) i Piotr Gawrysiak (Politechnika Warszawska).

Bardzo wiele osób – uczestnicy, mentorzy, sędziowie, jak i osoby zaangażowane w organizację wydarzenia – złożyło się na jego sukces. Dla wszystkich było to z pewnością doświadczenie edukacyjne w pełnym znaczeniu tego słowa; nie tylko „kodowaliśmy dla edukacji”, uczyliśmy się rozmawiać ze sobą, pracować grupowo, mierzyć z oczekiwaniami – a wszystko to w imię społecznych wartości. Przy tak płaskiej, demokratycznej strukturze wydarzenia, a także przy założeniach jego otwartości często brakuje „fajerwerków”; wydaje mi się jednak, że najcenniejszy potencjał – tak SocHacku, jak i innych „otwartych”, edukacyjnych wydarzeń – tkwi w spotkaniu i rozmowie ponad podziałami. To się nam zdecydowanie udało.

Alicja Peszkowska

Dowiedz się więcej:


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *