Płatność kartą a okazywanie dowodu tożsamości

10-09-2009, 09:44

Czy sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby, która dokonuje płatności kartą elektroniczną? Tak, jednak tylko w celu identyfikacji klienta, a nie gromadzenia o nim informacji - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Jak dowiedział się Dziennik Internautów, ustawa o ochronie danych osobowych określa jedynie ogólne zasady przetwarzania danych osobowych, zaś ich uszczegółowienie znajduje się w innych - branżowych - przepisach prawa. Przepisami prawa stanowiącymi podstawę do identyfikowania posiadacza karty jest ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych - poinformowała Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy GIODO.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 26 ustawy akceptant (w tym przypadku sprzedawca), w razie wątpliwości co do tożsamości klienta, może żądać, aby ten okazał dokument stwierdzający jego tożsamość. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 sprzedawcę obowiązuje procedura zachowania bezpieczeństwa, w szczególności nie może on udostępniać danych klienta osobom nieuprawnionym oraz nie może dopuścić do nieprawidłowego użycia lub skopiowania karty.

Wobec powyższego sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby dokonującej płatności kartą, jednak nie powinno to być jednoznaczne z gromadzeniem przez sprzedawcę danych osobowych zawartych na tym dokumencie - wyjaśniła rzecznik Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.


Następny artykuł » zamknij

Google lekko zmienia wygląd

Źródło: DI24.pl
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
« Maj 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31