Czy sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby, która dokonuje płatności kartą elektroniczną? Tak, jednak tylko w celu identyfikacji klienta, a nie gromadzenia o nim informacji - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Jak dowiedział się Dziennik Internautów, ustawa o ochronie danych osobowych określa jedynie ogólne zasady przetwarzania danych osobowych, zaś ich uszczegółowienie znajduje się w innych - branżowych - przepisach prawa. Przepisami prawa stanowiącymi podstawę do identyfikowania posiadacza karty jest ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych - poinformowała Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy GIODO.
Na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 26 ustawy akceptant (w tym przypadku sprzedawca), w razie wątpliwości co do tożsamości klienta, może żądać, aby ten okazał dokument stwierdzający jego tożsamość. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 sprzedawcę obowiązuje procedura zachowania bezpieczeństwa, w szczególności nie może on udostępniać danych klienta osobom nieuprawnionym oraz nie może dopuścić do nieprawidłowego użycia lub skopiowania karty.
Wobec powyższego sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby dokonującej płatności kartą, jednak nie powinno to być jednoznaczne z gromadzeniem przez sprzedawcę danych osobowych zawartych na tym dokumencie - wyjaśniła rzecznik Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*