Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

PIT 2011: Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku

24-02-2012, 21:42
Aktualizacja: 26-04-2012, 23:05

Dowodem złożenia PIT-a w formie elektronicznej jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Aby je otrzymać, należy wysłać wypełniony wcześniej formularz interaktywny do systemu e-Deklaracje, używając programu Adobe Reader albo desktopowej aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Pokazujemy, jak krok po kroku wysłać zeznanie roczne na przykładzie PIT-37.

robot sprzątający

reklama


W poprzednim artykule opisaliśmy, jak wypełnić formularz interaktywny. Teraz go wyślemy, posługując się programem Adobe Reader. W przypadku starszych wersji, tj. 8 lub 9, należy nacisnąć przycisk „Podpisz i wyślij” znajdujący się w prawym górnym rogu programu.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 1

W przypadku programu Adobe Reader X zainstalowana wtyczka systemu e-Deklaracje znajduje się w rozwijalnym menu „Narzędzia” lub „Rozszerzone” (w zależności od wersji). Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku należy dodatkowo rozwinąć „e-Deklaracje”, a następnie wybrać „Podpisz i wyślij”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 2

Zostanie wówczas uruchomiony kreator podpisywania i wysyłania dokumentu z formularza interaktywnego. W pierwszym oknie kreatora należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 3

W kolejnym oknie wyświetlony zostanie dokument w formacie XML. Po weryfikacji zawartych w nim danych należy nacisnąć przycisk „Dalej” i przejść do kolejnego etapu, który umożliwi wybranie sposobu podpisania dokumentu.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 4

Wysyłając dokument podpisywany kwotą przychodu, należy wybrać „Dane autoryzujące”. Obecność w tym oknie innych wpisów, będzie oznaczać, że w systemie są zainstalowane certyfikaty kwalifikowane, które również umożliwiają podpisanie i wysłanie dokumentu. W przypadku braku takich certyfikatów dostępna będzie tylko opcja „Dane autoryzujące”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 5

Po wybraniu jako podpisu „Danych autoryzujących” w kolejnym oknie kreatora należy podać kwotę przychodu za rok 2010. Aby przejść do kolejnego etapu, trzeba kliknąć przycisk „Dalej”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 6

Zostanie wówczas wyświetlone okno prezentujące podpisany i zakodowany dokument XML. Naciśnięcie przycisku „Dalej” rozpocznie proces jego wysyłania do systemu e-Deklaracje. W tym samym oknie można również zapisać wygenerowany dokument, używając przycisku „Zapisz dokument xml”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 7

Po wysłaniu dokumentu pojawi się okno zawierające „Numer referencyjny wysłanego dokumentu” oraz „Skrót wysłanego dokumentu”. Można je zapisać do pliku, używając przycisku „Zapisz numer referencyjny i skrót wysłanego dokumentu do pliku tekstowego”. Pierwszy z podanych numerów będzie niezbędny do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (w skrócie UPO). W celu weryfikacji poprawności wysłania dokumentu należy kliknąć przycisk „Dalej” i oczekiwać na pojawienie się kolejnego okna kreatora.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 8

W przypadku pozytywnej weryfikacji danych w systemie e-Deklaracje wyświetlony zostanie status o symbolu „200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Równocześnie aktywny stanie się przycisk „Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)”.

Każdy inny status niż 200 oznacza, że dokument został odrzucony (niezłożony do systemu e-Deklaracje). W takiej sytuacji należy zapoznać się z opisem błędu, a następnie kliknąć przycisk „Zakończ”, poprawić dane w formularzu i ponownie rozpocząć procedurę wysyłania dokumentu

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 9

Kliknięcie przycisku „Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)” spowoduje przekierowanie do interaktywnego formularza. Dane niezbędne do wygenerowania UPO zostaną automatycznie przeniesione w odpowiednie pole. W celu pobrania UPO należy użyć przycisku „Sprawdź status dokumentu”.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 10

W przypadku nieprzeniesienia identyfikatora do formularzu interaktywnego służącego do pobrania UPO należy go skopiować lub przepisać. Numer ten można odnaleźć w pliku zapisanym podczas wysyłki lub na wysyłanym dokumencie w prawym górnym rogu.

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 11

Po naciśnięciu przycisku „Sprawdź status dokumentu” i otrzymaniu statusu 200 stanie się widoczny przycisk „Pobierz UPO” umożliwiający wyświetlenie i pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).

Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku - rys. 12

Ponieważ zeznanie wysłane drogą elektroniczną traktowane jest na równi ze złożonym w tradycyjny sposób, podatnik zobowiązany jest do przechowywania przez okres 5 lat zarówno tego zeznania, jak i UPO. Oznacza to, że w przypadku deklaracji podatkowej za rok 2011 należy zachować stosowną dokumentację do końca 2017 roku.

PIT 2011: Jak wypełnić PIT - krok po kroku


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E