Nie jest możliwe sprawne przenoszenie numerów w jeden dzień, jak wymaga tego nowe Prawo telekomunikacyjne – uważa Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), która przesłała w tej sprawie opinię do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest - zdaniem PIIT - brak systemu elektronicznej wymiany danych pomiędzy operatorami.
6 lipca 2009 r. weszła w życie nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, która wprowadziła m.in. nowe zasady przenoszenia numerów. Potem jednak okazało się, że według niektórych operatorów przeniesienie numeru w jeden dzień nie będzie mozliwe. Plus i Orange złożyły wnioski o zawieszenie obowiązku i UKE te wnioski odrzucił. Jedynie sieć Play deklarowała gotowość do spełniania nowych obowiązków.
W stanowisku PIIT przesłanym do UKE czytamy, że krótkie vacatio legis spowodowało, iż operatorzy zostali zobowiązani w terminie niecałych dwóch tygodni do rozpoczęcia stosowania zupełnie innej, nowej procedury przenoszenia numerów. Dodatkowo zmieniła się ustawowa definicja uprawnienia do zachowania numeru i zaczął obowiązywać zupełnie nowy tryb przenoszenia – z rozwiązaniem dotychczasowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych bez zachowania terminu wypowiedzenia.
– Wobec faktu, iż na rynku świadczenia usług stacjonarnych działa ponad 100 dostawców, którzy do tej pory nie wypracowali jednolitego standardu komunikacji międzyoperatorskiej w tym zakresie, należy wskazać, iż nie jest możliwym natychmiastowe zastosowanie nowej regulacji, co - w ocenie PIIT - winno zostać uwzględnione w postępowaniach o zawieszenie realizacji uprawnień abonentów – czytamy w opinii PIIT.
Według Izby problemem w przenoszeniu numerów jest m.in. brak systemu elektronicznej wymiany danych umożliwiającego komunikację pomiędzy dostawcami. Brakuje też ustalonych dla całego rynku zabezpieczeń, które zapewnią iż przekazywane dane chronione będą przed dostępem osób nieuprawnionych.
PIIT zwraca również uwagę na brak wspólnej dla całego rynku wykładni zapisów rozporządzenia, co przekłada się na brak wspólnego stanowiska dotyczącego realizacji procesów np. kwestia dni i godzin roboczych, wyznaczenia dnia przeniesienia numeru itd. Nie ustalono też wielu innych elementów koniecznych do współpracy z operatorami. Problemem - według PIIT - jest nawet "brak właściwych kontaktów międzyoperatorskich".
Z informacji uzyskanych przez PIIT wynika, że operatorzy rozpoczęli prace mające na celu wypracowanie wspólnego rozwiązania powyższych problemów. W tym celu odbyły się spotkania międzyoperatorskie, w tym warsztaty zorganizowane przez Telekomunikację Polską.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|