Pierwsze kroki w biznesie

22-04-2013, 00:18

Uczelnie kształcą nie tylko pracowników, ale także pracodawców. Według danych Uniwersytetu Stanforda to właśnie studenci i absolwenci, wkraczający na rynek pracy lub zakładający swoje firmy, są ważnym czynnikiem transferu wiedzy i technologii z nauki do biznesu. Ważniejszym niż publikacje naukowe prezentowane na konferencjach czy bezpośrednia współpraca naukowców z przemysłem. Tak rozumiana przedsiębiorczość akademicka odgrywa również coraz większą rolę w naszym regionie. Dlatego też w Szczecinie funkcjonują inkubatory przedsiębiorczości oraz instytucje otoczenia biznesu, które młodym przedsiębiorcom oferują pomoc w stawianiu pierwszych kroków w biznesie – zwłaszcza opartym na nowoczesnych technologiach.

Przyjazne otoczenie biznesowe

Rozpoczynanie działalności gospodarczej przez młode osoby jest sporym wyzwaniem. Obok samego pomysłu na biznes i zapału do działania, potrzeba też sporej dawki biznesowej wiedzy, kapitału oraz przyjaznego środowiska. W Szczecinie takie otoczenie daje między innymi Fundacja Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, która już od kilku lat pomaga młodym ludziom w stawianiu pierwszych kroków w biznesie. Umożliwia ona założenie firmy w 24 godziny, bez wizyty w urzędzie, jedynie poprzez zarejestrowanie się w Fundacji. Celem działania AIP jest tworzenie warunków sprzyjających jak najłatwiejszemu zakładaniu i rozwijaniu firm w Polsce. Obecnie dzięki Programowi AIP 2.0 wspieramy blisko 1500 firm w całym kraju - mówi Konrad Gaweł, dyrektor szczecińskiego oddziału AIP. Staramy się także edukować młodych ludzi w zakresie przedsiębiorczości, przez co podnosimy jakość prowadzonych firm i przyczyniamy się do powstawania innowacyjnych przedsiębiorstw, cechujących się bardzo dużym potencjałem wzrostu. Dzięki wychodzeniu naprzód oczekiwaniom przedsiębiorców, coraz więcej firm wychodzących spod skrzydeł AIP odnosi sukces i to nie tylko na rynku krajowym - dodaje.

 

Przedsiębiorczy Szczecin?

ICT lab-marketSzczecin, pod względem ilości rozpoczynanych przedsięwzięć, na koniec roku 2012 plasował się mniej więcej po środku w porównaniu do pozostałych miast, w których działa Fundacja AIP - Nie jest to wynik zadowalający, ale tendencja jest bardzo obiecująca. Z tempa wzrostu można wnioskować, że Szczecin jest jednym z miast rozwijających się w dziedzinie przedsiębiorczości, co daje. Daje to bardzo duże możliwości osobom planującym związać swoją przyszłość z biznesem. Łatwiej jest poszukiwać szans rozwoju na rynku wschodzącym, niż już rozwiniętym i ugruntowanym, gdzie konkurencja jest bardzo duża. Tu niezagospodarowanych części rynku jest jeszcze bardzo dużo, a lokalizacja geograficzna i koszty działalności prowadzonej w Szczecinie są bardzo konkurencyjne w odniesieniu do innych, mocniej już rozwiniętych miast Polski. Naszym celem jest zachęcanie ludzi z potencjałem do pozostania w Szczecinie i rozwijania naszego regionu – ocenia Konrad Gaweł.

Jeśli chodzi o pozyskiwanie kapitału, badania potwierdzają, że osoby korzystające z bezzwrotnych dotacji na rozpoczęcie działalności często w nieprzemyślany sposób inwestują pieniądze, zaprzepaszczając tym samym szanse na rozwój firmy. Osoby, które otwierają własną firmę przy pomocy AIP, zmuszone są do znalezienia alternatywnych rozwiązań na pozyskanie kapitału. Często wystarczy odpowiednio przygotowany model biznesowy, pozwalający firmie na rozwój, pomimo początkowego braku kapitału. Takie osoby najczęściej odnoszą sukces – podsumowuje Gaweł.

 

Start-upy IT

Wśród firm startujących z AIP króluje branża informatyczna. Tę dziedzinę wspiera również współpracujący ze szczecińskim oddziałem Fundacji Technopark Pomerania. W ramach porozumienia z AIP wspólnie podejmujemy działania sprzyjające przedsiębiorczości technologicznej, przyłączamy się do organizowania i promowania spotkań czy konferencji. Razem z AIP zachęcamy do próbowania swoich sił w biznesie najpierw pod skrzydłami Fundacji, a po rozpoczęciu samodzielnej działalności do udziału w oferowanym przez Technopark programie inkubacji, który obejmuje m.in. doradztwo biznesowe i prawne czy networking. Dzięki temu pokazujemy, że transfer technologii z nauki do biznesu może się odbywać nie tylko przez umowy licencyjne między uczelniami a przemysłem lub sprzedaż patentów, ale także poprzez przedsiębiorczych studentów, absolwentów oraz naukowców, którzy zdecydują się na skomercjalizowanie swoich pomysłów biznesowych –wskazuje Katarzyna Witkowska, menedżer Działu Rozwoju Technoparku Pomerania.

 

Artykuł został przygotowany w ramach kampanii „ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu” współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kampania prowadzona jest przez firmę promocyjną GOS Polska Sp. z o. o.  w partnerstwie z Technoparkiem Pomerania.

Więcej ciekawych informacji o wspieraniu innowacyjnego biznesu oraz rozwoju branży IT można znaleźć na stronie www.ictlabmarket.spnt.pl

logosy unijne


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać








fot. Executium



fot. Altumcode



fot. Cottonbro


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  



kalkulator OC mfind
pozycjonowanie


Aplikacja InPost Mobile

zabawki dla dzieci

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  

idealdesign.pl - meble designerskie
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« strona główna  -  do góry ^
Serwisy specjalne: