Ten tydzień (9-13 marca) stoi pod znakiem otwartych zasobów edukacyjnych. Na całym świecie po raz czwarty obchodzony jest Tydzień Otwartej Edukacji. To globalne wydarzenie poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych, te zaś z roku na rok rozwijają się coraz lepiej. Tegoroczne obchody mają być jednak również okazją do szerszej dyskusji nad problemami z prawem autorskim, jakie doskwierają edukacji, np. ograniczenia i zróżnicowanie dozwolonego użytku.
reklama
Wydarzenia podczas tygodnia będą odbywać się m.in w Kolumbii, Kanadzie, Czechach, Grecji, Irlandii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych. Wiele z nich będzie odbywać się online w języku angielskim i można w nich wziąć udział. Tydzień Otwartej Edukacji można śledzić w mediach społecznościowych pod tagiem #openeducationwk.
W Polsce głównym wydarzeniem w ramach Tygodnia Otwartej Edukacji są Otwarte Lekcje - warsztaty przygotowane przez Centrum Cyfrowe i Stowarzyszenie Otwarte! we współpracy z nauczycielami i ekspertami edukacyjnymi. Odbędą się one w całej Polsce, m.in. w Pile, Cieszynie, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Sosnowcu, Częstochowie, Szczecinku, Słupsku czy Włocławku, a także w Warszawie. Warsztat może przeprowadzić każdy, kto chciałby zebrać chętną do tego grupę.
Zapraszamy zatem wszystkich chętnych edukatorów, nauczycieli i nauczycielki, trenerów i trenerki, bibliotekarzy i bibliotekarki do przeprowadzenia warsztatu nt. otwartości dla swoich kolegów i koleżanek w jednej szkole, bibliotece, domu kultury lub innym miejscu, w którym tworzy się i wykorzystuje zasoby edukacyjne. Celem tego warsztatu jest przede wszystkim zapoznanie danej grupy z ideą otwartości w edukacji i prezentacja prostych, ale wymiernych korzyści, które wiążą się z wyborem modelu otwartościowego.
To nowatorska, modułowa formuła wspólnego uczenia się w grupie osób bezpośrednio związanych z edukacją, przygotowująca także do stopniowego odchodzenia od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych, darmowych zasobów edukacyjnych. Mamy nadzieję rozpocząć przy pomocy tych warsztatów dyskusję na temat przydatności otwartych zasobów w polskich szkołach – zachęcamy wszystkich uczestników warsztatów, także tych, którzy pierwszy raz stykają się z tym tematem, do tego, aby podzielili się z nami swoimi refleksjami na temat OZE.
Warsztat ten składa się z kilku modułów, które można dobierać i ustawiać w zależności od potrzeb i charakteru grupy. Moduły te to m.in. idea otwartości, przegląd linków do repozytoriów z poszczególnych przedmiotów, wyszukiwanie zasobów (wersja podstawowa i zaawansowana) oraz „najczęściej zadawane pytania”. Do przeprowadzenia Otwartych Lekcji wystarczy scenariusz, który udostępniamy na stronie uwolnij.podrecznik.org. Zamieściliśmy tam również plakat z linkami do repozytoriów, który można powiesić w pokoju nauczycielskim tak, aby nauczyciele w każdej chwili mogli sprawdzić, gdzie szukać otwartych materiałów.
Partnerami Tygodnia Otwartej Edukacji są Koalicja Otwartej Edukacji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Otwarte, Creative Commons.
„Otwarta Lekcja” jest realizowana w ramach projektu „Równość w edukacji” finansowanego ze środków EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz przy wsparciu Open Society Foundations.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Haracz od tabletów, nawet jeśli ma być, powinien być obliczony obiektywnie
|
|
|
|
|
|