Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Ostrożnie przy zakupie domen i serwerów

20-05-2008, 10:07

Do naszej redakcji trafiło więcej zastrzeżeń do działań firmy Domeny.pl. Czytelnicy wskazują bardzo konkretne przykłady informacji o promocjach, które mogą wprowadzać w błąd. Do czasu aż uzyskamy wyjaśnienia apelujemy o ostrożność.

robot sprzątający

reklama


O kontrowersjach wokół usług firmy Domeny.pl pisaliśmy już w marcu bieżącego roku. Zwróciliśmy wtedy uwagę m.in. na kontrowersyjny regulamin promocji "serwery od 1 złotówki II". Informowaliśmy też, że sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Wciąż jednak napływają do nas nowe doniesienia o praktykach, które mogą wzbudzać wątpliwość. Jeden z czytelników Dziennika Internautów przedstawił, tak oto przedstawił swój problem:

(...) Przed odnowieniem domen kupionych w kwietniu 2007 roku, zgodnie z regulaminem domeny.pl wysłałem pismo z rezygnacją z wszystkich usług. Jakież było moje zdumienie, gdy w zeszły piątek otrzymałem nową fakturę na odnowienie domen i serwera. Po moim proteście Domeny.pl odpowiedziały, że obowiązuje mnie 3 letni okres lojalnościowy. Podjąłem próbę mediacji, napisałem że dopłacę za okres 1 roku bez żadnych promocji i na tym skończy sie nasz kontakt, ale na razie firma ignoruje moje prośby.

Zgodnie z informacją podaną przez Czytelnika, na stronie promocji "Serwer + G DATA InternetSecurity 2008 GRATIS II" czytamy:

Fragment strony Domeny.pl z opisem promocji
fot. - Fragment strony Domeny.pl z opisem promocji

W ramach promocji uczestnik dokonuje zakupu usługi na okres jednego roku i dodatkowo otrzymuje nieodpłatnie pakiet oprogramowania antywirusowego G DATA InternetSecurity 2008 OEM.

Pod spodem jest niewielki link do regulaminu promocji, a w nim (plik PDF) czytamy:

Zapis w regulamnie firmy Domeny.pl niezgodny z ofertą na stronie
fot. - Zapis w regulamnie firmy Domeny.pl niezgodny z ofertą na stronie

5. Uczestnik promocji zobowiązuje się do opłacania usługi przez dwa kolejne lata. Rezgnacja z usługi nabytej w ramach promocji "Serwer + pakiet G DATA InternetSecurity 2008 GRATIS II" przed jej odnowieniem na kolejny rok, zobowiązuje Uczestnika do uiszczenia z chwilą rezygnacji opłaty, w wysokości proporcjonalnej do czasu, który pozostał do końca dwuletniego okresu, ustalonej według aktualnie obowiązującego cennika. Uczestnik promocji zobowiązuje się nie podejmować żadnych działań, uniemożliwiających spełnienie powyższego warunku.

Oczywiście każdy kupujący powinien uważnie czytać regulamin ale nie zmienia to faktu, że takie właśnie prezentowanie informacji o promocji może wprowadzać w błąd. Firma mogła o wiele wyraźniej zaznaczyć, że usługa sprzedawana jest w ramach programu lojalnościowego na trzy lata.

Rzecznik Domeny.pl Marcin Majerek w odpowiedzi na pytanie dotyczące wspomnianej promocji napisał w e-mailu dla Dziennika Internautów:

Trzeba czytać regulaminy i podejmować świadomie decyzję, czy taka formuła współpracy odpowiada czy też nie. Dotyczy to nie tylko usług kupowanych w Domeny.pl, ale wszystkich usług.

Przedstawicielowi Domeny.pl trudno odmówić tutaj racji - regulaminy trzeba czytać. Nie zmienia to jednak faktu, że reklama promocji czy usługi nie powinna wprowadzać w błąd.

Warto tu przypomnieć, że 21 grudnia weszła w życie ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. nr 171, poz. 1206). Zgodnie z nowym prawem konsumenci mogą skuteczniej walczyć z nieetycznymi przekazami reklamowymi.

Konsument, którego interes został zagrożony wprowadzającą go w błąd reklamą, może żądać między innymi zaniechania jej i usunięcia jej skutków. Z podobnymi roszczeniami mogą wystąpić również rzecznik ubezpieczonych, krajowa i regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów, a także rzecznik konsumentów.

Zgodnie z ustawą nieuczciwe reklamy to nie tylko kryptoreklamy, ale również przekazy wprowadzające w błąd, wzbudzające nadmierne potrzeby konsumpcyjne oraz tzw. reklamy przynęty - oferty z ograniczoną liczbą reklamowanych produktów w danej cenie.

W tej sprawie postaramy się jeszcze o wyjaśnienia ze strony UOKiK.

Prosimy Czytelników o dalsze przesyłanie nam informacji na temat dwuznacznych ofert i regulaminów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl