Opływowa ciężarówka napakowana technologią może być o 115% bardziej wydajna niż "zwykłe ciężarówki", co mogłoby znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Sami zobaczcie, jak może wyglądać taki futurystyczny pojazd.
reklama
Jeśli mówimy o spalinach emitowanych przez samochody, to najczęściej mamy na myśli samochody osobowe. W rzeczywistości znaczną część spalin emitują ciężarówki i choć rynek aut ciężarowych jest podatny na innowacje, nadal istnieje możliwość znacznego zwiększenia wydajności aut ciężarowych.
W roku 2009 amerykański Departament Transportu ogłosił konkurs SuperTruck Challenge, którego celem było opracowanie ciężarówki o efektywności zwiększonej o 50%. Ten cel udało się znacznie przebić w ramach projektu Freightliner SuperTruck, w który zaangażowała się firma Daimler Trucks North America. Szacuje się, że "zwykła ciężarówka" jest w stanie przejechać około 6 mil (9,6 km) na jednym galonie (3,7 l) paliwa. Freightliner SuperTruck na tej samej ilości paliwa może pokonać dystans 12,2 mil (19,6 km).
Film poniżej przedstawia ten pojazd. Łatwo zauważycie, że na zużycie paliwa wpływa aerodynamiczny kształt. Kabina jest opływowa, koła są zasłonięte, jest też "aktywny grill" zmniejszający otwory wlotowe przy wyższych prędkościach.
Ciężarówka posiada też ciekawe systemy zarządzania energią. GPS i specjalne trójwymiarowe mapy pozwalają na optymalne dobieranie sposobu ładowania baterii oraz zmian biegów. Ta ciężarówka nie tylko "wie", po jakim terenie jedzie, ale także po jakim będzie jechać. System hybrydowy wykorzystuje energię hamowania przy zjazdach do naładowania baterii. Na dachu są panele słoneczne, które mogą zapewnić energię dla klimatyzatora.
Przy okazji warto zauważyć, że korzystanie z efektywnych ciężarówek wymaga nie tylko zmian technologicznych, ale także prawnych. W ubiegłym miesiącu Parlament Europejski przyjął propozycję zmian dyrektywy z 1996 roku dotyczącej wagi i wymiarów pojazdów. Ma to pozowlić konstruktorom na używanie nowych projektów ciężarówek, które mogą spowodować zwiększenie wagi i długości ponad dotychczas obowiązujące limity, jeśli poprawi to wskaźniki bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko ciężarówki nowego projektu.
Europosłowie liczą na to, że nieco większe ciężarówki będą miały opływowe kabiny i aerodynamiczne skrzydła montowane z tyłu. Możliwość zastosowania dodatkowego obciążenia (do 1 tony) pozwoliłaby na wdrożenie alternatywnych mechanizmów napędowych w celu zmniejszenia zanieczyszczeń.
Tekst przyjęty przez PE musi zostać formalnie przyjęty przez Radę Unii Europejskiej. Przepisy te zostały już nieformalnie uzgodnione w grudniu pomiędzy parlamentarnymi negocjatorami i przedstawicielami włoskiej Prezydencji.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|