Prawie każde większe miasto znajduje się w takiej strefie. Dotyczy to np. Wrocławia, Krakowa, Warszawy. Dotychczas latanie w takich strefach, nawet rekreacyjne, aby było zgodne z prawem, wymagało poczynienia wielu formalności. Łącznie z telefonem na wieże lotniska przed rozpoczęciem każdego lotu. Niezależnie, czy się posiadało tzw. licencję (gwoli ścisłości świadectwo operatora bezzałogowych statków powietrznych), czy nie. Od dzisiaj sprawa się jeszcze bardziej komplikuje. Zmiany prawa najbardziej niepokoją tych, co mają właśnie świadectwa kwalifikacji, gdyż zamiast ułatwić im życie nowe zasady je utrudniają.
reklama
Dotychczas wyglądało to tak: składało się wniosek do Polskiej Agencji
Żeglugi (PAŻP), wskazując daty i miejsca oraz cel lotów, w tym najlepiej z
mapką startów, zasięgiem lotów i pułapem (najczęściej jako AGL, czyli
od poziomu gruntu - startu). Można to było zrobić nawet mailowo. PAŻP
wydawał decyzję wstępną o warunkach lotów w strefie lotniska CTR,
wysyłając ją nam i do wiadomości na wieże. Tuż przed lotem należało
jeszcze zadzwonić bezpośrednio na wieżę kontrolną danego lotniska i
poinformować służby kontroli lotów o rozpoczęciu lotów w danej strefie
(a następnie poinformować o zakończeniu).
Proste? Proste!
Aha. Oczywiście zazwyczaj miasta gdzie jest strefa kontrolowana
lotniska, czyli tzw. strefa CTR, są miastami powyżej 25 tys.
ludności, co oznacza, że stanowią równocześnie (niezależnie od strefy
kontrolowanej lotniska) strefę gęstego zaludnienia i z tego względu są
klasyfikowane jako strefa R od słowa „restricted”. Oznacza to, że z kolei
na loty w strefie R trzeba równocześnie uzyskać zgodę od Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego (tzw. ULC) wydawaną w drodze decyzji. No i już
tylko pozostaje uzgodnienie lotów z burmistrzem lub prezydentem (w
większych miastach zazwyczaj uzgadnia się to z jednostką / wydziałem
zarządzania kryzysowego). Można latać!
Proste? (czy można to trochę skomplikować, bo za proste?)
Zobacz także: Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczychŚwietnie napisany przewodnik, dzięki któremu każdy początkujący operator drona zapozna się z najważniejszymi informacjami na temat tego zwinnego, niedrogiego urządzenia. Książka zawiera ważne szczegóły techniczne dotyczące wyposażenia dronów, szereg ćwiczeń doskonalących umiejętności sterowania dronami, opisuje techniki fotografowania i filmowania za ich pomocą.* |
Teoretycznie na tzw. loty rekreacyjne można było dostać zgodę w strefie
kontrolowanej lotniska CTR nawet bez świadectwa kwalifikacji operatora
bezzałogowych statków powietrznych, czyli tzw. licencji. Ostatnio jednak
stawało się to coraz trudniejsze. Natomiast bez problemu zgody takie
uzyskiwali operatorzy bezzałogowo legitymujący się świadectwami
kwalifikacji. Oczywiście zazwyczaj chodziło o loty komercyjne, zatem
reklama, teledysk, reportaż itp.
Wchodzące dzisiaj przepisy komplikują najbardziej sprawę właśnie tym,
którzy mają świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowych statków
powietrznych, wydawane przez ULC (na podstawie zdanego egzaminu
państwowego teoretycznego i praktycznego) i chcą latać w strefach
kontrolowanych lotnisk (CTR) komercyjnie.
Nowe przepisy spowodują, że teraz nawet profesjonaliści w strefach lotnisk zaczną latać wyłącznie „rekreacyjnie”.
Oto bowiem od dzisiaj, od dnia 18 sierpnia 2016 roku zaczynają
obowiązywać zmiany w zasadach wykonywania lotów bezzałogowych statków
powietrznych w strefach kontrolowanych lotnisk CTR.
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1185 z dnia 20 lipca 2016 r.
tzw. SERA C (1) (wejście w życie części przepisów 18 sierpnia 2016 r.)
nakazuje, żeby loty bezzałogowych statków powietrznych w strefach
kontrolowanych lotnisk (CTR) wykonywane były zgodnie z przepisami ruchu
lotniczego SERA tj. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 923/2012
(2).
Oznacza to, że od 18 sierpnia br., loty bezzałogowych statków
powietrznych w przestrzeniach kontrolowanych CTR możliwe będą wyłącznie
po:
(źródło: strona ULC)
Oznacza
to, że od operatorów bezzałogowców, chcących wykonywać loty komercyjne,
będzie się teraz wymagać dodatkowego sprzętu radiowego i zapewne
uzyskania kolejnej „licencji” – radiooperatora (ściśle – znowu:
świadectwa operatora). Nie mówiąc już o wyposażaniu nawet niewielkiego
bezzałogowca w transponder, czyli sprzęt charakterystyczny dla samolotów
(w tym i bezzałogowych – ale zdecydowanie innej kategorii – chodzi np. o
drony wojskowe, które mają wymiary małych samolotów, np. Predator).
Na szczęście wyłączenia z nowych zasad wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi przewidziane są dla:
PAŻP już umieścił nowy formularz. Na razie nie przewiduje on lotów komercyjnych. Nieoficjalnie radzi się zgłaszać loty jako „rekreacyjne”. Choć oczywiście są spory w tzw. „doktrynie” gdzie jest granica pomiędzy lotem komercyjnym a rekreacyjnym. Czy jak latamy dla własnego filmu – portfolio, nie mamy zlecenia, ale potem jednak sprzedamy film, to czy był to lot rekreacyjny (w czasie trwania nie mieliśmy jeszcze zlecenia na dane ujęcia tylko lataliśmy tak dla własnej twórczości i satysfakcji), czy jednak komercyjny, bo np. mam świadectwo kwalifikacji i jest to przedmiot mojej działalności gospodarczej?
ULC i PAŻP widzą problem. Dlatego, jak możemy się dowiedzieć na stronach ULC:
Mając na uwadze możliwości techniczne bezzałogowych statków powietrznych, prowadzone są intensywne prace w celu pilnego udostępnienia rozwiązań w zakresie lotów w strefach kontrolowanych lotnisk umożliwiających:
a) wykonywanie w CTR lotów bezzałogowych statków powietrznych w odległości dalszej niż 6 kilometrów od granicy lotniska do wysokości 100m nad terenem bez konieczności otrzymywania od instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego warunków lotu. Rozwiązanie wymaga nowelizacji Rozporządzenia MIB.
Przepisy te zawarte zostały w projekcie nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo lotnicze oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które znajduje się obecnie w końcowej fazie ścieżki legislacyjnej.
b) wydzielenie w CTR dynamicznie aktywowanych stref umożliwiających prowadzenie operacji przez bezzałogowe statki powietrzne niespełniające przepisów SERA, wykonywanych do wysokości 50 metrów w odległości mniejszej niż 6 kilometrów od granicy lotniska komunikacyjnego.
Dalej na stronach ULC czytamy jeszcze:
Aktualnie trwają prace nad uzgodnieniem opracowanej nowej koncepcji operacyjnej, analizą bezpieczeństwa oraz przygotowaniem odpowiednich aplikacji służących dystrybucji informacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami. Po ich zakończeniu stosowne zmiany zostaną zgłoszone do Prezesa ULC. Po ich notyfikacji zakres przedmiotowych zmian zostanie rozpowszechniony i rozpocznie się proces podpisywania porozumień o współpracy pomiędzy operatorami bezzałogowych statków powietrznych a PAŻP.
Dodatkowo Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje przeprowadzenie warsztatów dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie planowanych zmian zasad wykonania operacji w przestrzeniach CTR oraz zawieranie stosownych porozumień z operatorami.
Podsumowując, przepisy unijne (rozporządzenia, które stosowane są bezpośrednio), wrzuciły wszelkie bezzałogowce do jednego worka, nie uwzględniając np. popularnych platform wykorzystywanych komercyjnie do robienia zdjęć i filmów (jak popularne Phantomy czy inne modele firmy DJI). Ponoć krajowe przepisy mają naprawić niedostosowanie stosowanych bezpośrednio przepisów unijnych rozporządzeń, do realiów naszego rynku coraz powszechniejszych usług świadczonych z wykorzystaniem bezzałogowców. Oby rozwijający się rynek na tym nie stracił. Od prawie 2 lat np. czeka na odpowiednie podpisy rozporządzenie, które miało ułatwić latanie osobom posiadających świadectwa kwalifikacji. Ponoć wreszcie procedura zbierania podpisów odpowiednich ministrów jest na ukończeniu. Tylko, że rok temu też tak mówiono (chodzi o rozporządzenie Ministra Budownictwa i Infrastruktury – ale to temat na osobny artykuł).
Wrocławski Rynek, godzina ok. 5.30 rano. Zdjęcie z Inspire 1 PRO wykonane przez Rafała Ciska i Aleksandra Górala
w ramach kooperatywy twórczej DronFILMS.com.pl, oczywiście lot był wykonany w warunkach uzyskanych zgód (ULC) na lot w strefie R we Wrocławiu
(po
uzgodnieniu z UM Wrocławia) oraz na podstawie warunków od PAŻP na lot w
strefie CTR (jeszcze na starych zasadach), po uprzednim zgłoszeniu
rozpoczęcia lotu na wieżę (WRO EPWR – Lotnisko Starachowice – Port
Międzynarodowy imienia Mikołaja Kopernika);
© 2016 DronFILMS.com – Profesjonalne Zdjęcia i Filmy z Powietrza
Rafał Cisek, radca prawny, współpracownik Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej (CBKE), twórca serwisu prawa nowych technologii NoweMEDIA.org.pl, ekspert w zakresie prawnych aspektów komunikacji elektronicznej i prawa nowych technologii. Jego specjalizacje to m.in. prawo e-commerce, ochrona dóbr osobistych w internecie, prawo autorskie, prawo prasowe. Jest pełnomocnikiem procesowym i obrońcą w tego rodzaju sprawach (cały kraj). Sporządza też opinie prawne, audyty oraz doradza w bieżącej działalności wielu podmiotom gospodarczym, zwłaszcza w zakresie działalności w Internecie lub w związku z nowymi technologiami. Najnowsza pasja to pilotaż bezzałogowych statków powietrznych. W ramach projektu DronFILMS.com.pl tworzy profesjonalne produkcje filmowe.
Przypisy:
(1) Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2016/1185 z dnia 20 lipca
2016 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 w
zakresie aktualizacji i uzupełnienia wspólnych zasad w odniesieniu do
przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi
powietrznej (część C SERA) i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
730/2006
(2) Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26
września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do
przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi
powietrznej
(3) http://www.ce-marking.com/toys.html
https://www.uokik.gov.pl/oznakowanie_ce_i_jego_znaczenie.php
(4) Zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi zawartymi w Załączniku nr 6
do rozporządzenia MTBiGM w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych
przepisów ustawy Prawo lotnicze oraz określenia warunków i wymagań
dotyczących używania tych statków
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*