Osoby niewidome oraz głuchonieme mogą mieć duże problemy ze zrozumieniem oraz odszukaniem treści na stronach internetowych polskich uczelni - wynika z przeprowadzonego badania w ramach projektu Widzialni. Niepełnosprawni wzięli pod lupę witryny 10 największych uniwersytetów w kraju.
Badanie przeprowadzili niewidomi oraz - po raz pierwszy - głuchoniemi z Polskiego Związku Głuchych.
Wyniki testu nie są zadowalające, bowiem strony aż 4 uniwersytetów otrzymały ocenę niedostateczną, zaś oceną dobrą może pochwalić się tylko serwis internetowy Uniwersytetu Jagiellońskiego.Test dla grupy niewidomych został podzielony na 2 części. W pierwszej fazie oceniane były:
- poprawność i opisy linków, pól formularza oraz nagłówków i tytułów stron
- dobranie odpowiedniego kontrastu
- wykorzystanie jednolitych czcionek
Druga faza polegała na wyszukaniu informacji na stronach uczelni. Niewidomym duże trudności sprawiły braki w opisach pól formularza oraz nieobecność nagłówków. Te pierwsze pozwalają na identyfikację pola niepełnosprawnej osobie - bez odpowiedniego opisu formularz staje się nieprzydatny (niewidomy nie wie jakie dane powinien wpisać w poszczególne pola). Natomiast nagłówki ułatwiają nawigację serwisu przy pomocy aplikacji udźwiękawiającej.
Zadaniem głuchoniemych było sprawdzenie jak bardzo trudny jest do zrozumienia tekst serwowany internautom odwiedzającym kreacje internetowe uczelni. "Tekst napisany jasnym i prostym językiem ma ogromne znaczenie dla osób niesłyszących od urodzenia. Wiele z nich ma problemy ze zrozumieniem trudnych, specjalistycznych tekstów" - tłumaczą badacze. Ten test wszystkie strony przeszły test pozytywnie.
Kryteria ocen jakie przyjęli autorzy badania przedstawiamy poniżej:
- 0 punktów do 12 punktów: ocena niedostateczna
- 13 punktów do 17 punktów: ocena dostateczna
- 18 punktów do 21 punktów: ocena dobra
- 22 punkty do 24 punktów: ocena bardzo dobra
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|