NewsPoint: Branża IT nie jest nudna
NewsPoint przygotował raport na temat firm IT, o których najczęściej pisano w polskim internecie w 2007 roku. Zdaniem analityków charakter publikacji - zwłaszcza dotyczących największych polskich firm oraz polskich oddziałów zagranicznych firm - zadaje kłam obiegowej opinii, że branża IT jest nudna.
reklama
Badane firmy zostały wyselekcjonowane z raportu Computerworld TOP200 za 2006 r. Jak zauważają analitycy NewsPoint podmioty znajdujące się w czołówce tego zestawienia nie zawsze wygrywają pod względem liczby publikacji.
Zdecydowanym rekordzistą jest firma Asseco, której nazwa do 31 grudnia 2007 r. pojawiła się w mediach już 6365 razy. Większość z publikacji na temat rzeszowskiego giganta stanowią komunikaty i informacje giełdowe. Wiele z nich dotyczy fuzji i przejęć (np. z Prokomem). Firma często pojawia się w mediach także w kontekście akwizycji spółek zagranicznych oraz sponsoringu drużyny sportowej. Jednocześnie w raporcie Computerworld TOP 200 w zestawieniu największych dostawców usług IT w 2006 roku Asseco znajduje się na 24. miejscu.
Kolejnymi firmami w rankingu są światowi gracze - IBM (4446 artykułów) i Oracle (2354 artykułów). Na 4. miejscu znajduje się Prokom Software z 1857 artykułami. Wiele z nich dotyczy Ryszarda Krauzego oraz politycznego zamieszania wokół prezesa Prokomu. Sporo medialnego zamieszania wokół Prokomu powstało również w związku z rezygnacją Krauzego ze stanowiska prezesa zarządu i sprzedażą firmy, a także sponsorowania drużyn sportowych.
Wśród wybranych firm jeszcze trzy podmioty międzynarodowe (SAP, HP i Deloitte) zanotowały ponad 1000 publikacji w polskich mediach internetowych. Kolejne firmy IT w zestawieniu to polskie spółki giełdowe: ComArch (1077), ATM (1054), Teta (1040), Emax (976), Infovide-Matrix (881) i ABG Ster-Projekt (832), o którym często pisano w kontekście połączenia z innym polskim gigantem informatycznym - SPIN.
Przy bardzo silnej, piątej pozycji ComArchu w raporcie Computerworld TOP 200, zaskakuje dość niska liczba artykułów w internecie na temat tego informatycznego giganta. Informacje o krakowskiej spółce najczęściej dotyczą giełdy, kontraktów z instytucjami rządowymi oraz działalności sponsorskiej, głównie sportu.
Z raportu NewsPoint wynika, że wielkość firmy nie ma wpływu (przynajmniej w przypadku PR-u firm IT) na ich dostrzeżenie w mediach. Jak zauważają analitycy, wiele spółek wyraźnie "podbiło" sobie" liczbę publikacji, dzięki sponsorowaniu sportu. Może zatem to być dla firm IT doskonałą metodą na zaistnienie w świadomości odbiorców ich usług i produktów.
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint, na której stronach znajduje się pełny raport.