Wymóg elastyczności sprawia, że firmy coraz chętniej sięgają po model BYOD, w którym pracownicy wykorzystują do celów biznesowych własne smartfony i tablety. Jakie wiążą się z tym zagrożenia i jak im zaradzić?
reklama
Ze względu na to, że nisze rynkowe, w których działa wiele małych firm, są dość płynne, a zmiany następują w nich szybko, organizacje te są bardzo elastyczne. Ich decyzje muszą być podejmowane w ciągu kilku minut, a nie kilku dni przy użyciu poczty e-mail i sali konferencyjnej, jak ma to miejsce w korporacjach. W małej firmie właściciel może negocjować umowy z prestiżowymi kontrahentami i jednocześnie zamawiać papier do drukarki.
Ta elastyczność stymuluje korzystanie z usług zewnętrznych dostawców – może to być wynajem infrastruktury, wykorzystanie publicznych platform do poczty elektronicznej, hosting domen, administracja IT itp. Częstą praktyką jest także zatrudnianie pracowników zdalnych, którzy swoje zadania wykonują we własnych domach. Rozsądne jest zatem zachęcanie pracowników do korzystania z własnego sprzętu do zastosowań biznesowych (tzw. BYOD – ang. Bring Your Own Device). Pozwala to na obniżenie kosztów wstępnych i przekłada się na dalsze oszczędności w postaci wydatków na utrzymanie bazy sprzętowej. Poza laptopami i komputerami domowymi, które są często wykorzystywane w zadaniach takich, jak tworzenie tekstów, raportowanie i usługi księgowe, coraz bardziej widoczny jest trend korzystania z urządzeń mobilnych. I chociaż smartfony oraz tablety są obecnie stosowane w firmach głównie do obsługi poczty e-mail, to wraz z rosnącą funkcjonalnością ich rola w biznesie będzie ciągle rosła.
Według badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International firmy zatrudniające 50 lub mniej pracowników chętnie stosują urządzenia mobilne do zadań związanych z działalnością biznesową – 34% respondentów przyznało, że w ciągu minionych 12 miesięcy włączyło taki sprzęt do swoich systemów IT. Dla dużych korporacji odsetek ten wyniósł 32%, a w przypadku organizacji klasy enterprise – 35%. Niestety, spośród małych firm stosujących urządzenia mobilne tylko 19% dostrzega potrzebę rozwoju strategii IT pozwalającej na walkę z rosnącymi zagrożeniami.
Tak jak w przypadku wszystkich nowych trendów technologicznych, istnieją pewne problemy związane z bezpieczeństwem, które należy rozwiązać, zanim będzie można skutecznie wprowadzić strategię BYOD dla urządzeń mobilnych. Eksperci wyłonili kilka potencjalnych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem w tym modelu:
Na rynku pojawia się coraz więcej produktów bezpieczeństwa przeznaczonych dla urządzeń mobilnych. Specjaliści przeanalizowali kilka czynników, jakie właściciel małej firmy powinien wziąć pod uwagę, oceniając takie rozwiązania. Przy niewielkim wysiłku można z powodzeniem ominąć wszystkie pułapki, jakie kryje model BYOD dla smartfonów i tabletów, nie marnując jednocześnie oszczędności, jakie udało się dzięki niemu osiągnąć.
Czytaj także: Firmy coraz częściej sięgają po outsourcing złożonych funkcji bezpieczeństwa IT
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*