Konsumenci wiedzą, jak chronić się przed cyberprzestępczością, jednak nie zawsze są konsekwentni w swoich działaniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.
reklama
Firma EMC Poland opublikowała wyniki badania postaw konsumentów w odniesieniu do problemu bezpieczeństwa i prywatności w mediach elektronicznych. Wcześniej EMC Corporation zrealizowała globalne badanie Privacy Index, które objęło internautów z 15 krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii). Wyniki obu badań pokazują, że konsumenci chcą korzystać z możliwości oferowanych przez nowe technologie, ale nie chcą rezygnować z prywatności online.
Na tle krajów biorących udział w badaniu Polacy wypadają naprawdę dobrze. 90% respondentów z Polski nie pozwala logować się osobom postronnym na swoim sprzęcie i nie udostępnia haseł. Popularne są wśród nich silne hasła, używa ich 71% badanych Polaków, zabezpieczając w ten sposób komputery i urządzenia mobilne zarówno w pracy, jak i w domu. Martwić może tylko nieregularna ich zmiana, ale pod tym względem polscy internauci nie różnią się od uczestników badania w innych krajach.
Prawie 60% respondentów w wieku 25-34 lat sprawdza ustawienia prywatności (znacznie więcej niż respondenci z pozostałych grup wiekowych, gdzie tego typu ustawienia kontroluje 40-43% odpowiadających). Generalnie o ustawienia prywatności lub blokowanie dostępu do prywatnego sprzętu dba co drugi badany, przy czym kobiety są bardziej ostrożne niż mężczyźni.
Konsumenci mają ponadto świadomość, że każdy ślad pozostawiony w internecie to informacja, która może zostać wykorzystywana przez osoby trzecie - mniejszy problem, gdy do celów marketingowych, gorzej jeśli posłuży cyberprzestępcom w celu wyłudzenia poufnych danych, jak choćby hasła dostępu do kont bankowych.
Wśród polskich konsumentów w niektórych grupach wiekowych bezpiecznie postępują prawie wszyscy – 95% w przedziale 25-34 i aż 98% w grupie 50+. Przy tych wynikach zaledwie 70-75% młodzieży pokazuje dużą niefrasobliwość młodych konsumentów. Tylko 2,5% respondentów przyznało, że było ofiarą włamania na konto w sklepie internetowym czy też w banku. Natomiast aż jedna czwarta badanej młodzieży przyznaje się do włamania na skrzynkę pocztową lub społecznościową, a w grupie wiekowej 19-24 wskaźnik ten wynosi ponad 14%.
Respondenci wykazują znacząco lepszą świadomość i przygotowanie na wypadek kradzieży w świecie rzeczywistym. Dokumenty lub kartę płatniczą skradziono około 13% osób, najmniej młodzieży. Karty płatnicze straciły głównie osoby z przedziału 25-35 (20%) i 35-49 (16%). Wśród osób 50+, które wolą korzystać z gotówki, tylko 9% zadeklarowało, że było ofiarą kradzieży karty. Odsetek wśród młodzieży też jest niewielki, co może wynikać z faktu, że młodzież często nie posiada jeszcze swojej karty.
Elementem specjalnej ochrony użytkowników pozostają ich osobiste urządzenia mobilne. Tylko w przypadku 6% respondentów w przedziałach wiekowych 19-24 i 50+ doszło do kradzieży smartfonu lub tabletu. Częściej taka sytuacja miała miejsce w przypadku najmłodszych użytkowników (26%) i osób w wieku 24-35 (prawie 19%).
Czytaj także: Cyberszpiegowska kampania obejmująca cele na całym świecie, także w Polsce
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*